Högt ph-varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Högt ph-varför?

    Hej!

    Vårat kranvatten som kommer från egen brunn har ph på ca 6.8-7.5 (filtrerar då o då därför små förändringar).

    Men vattnet som är i mitt akvarium har ph mellan 7.8-8,2.
    Varför blir det så högt? Borde det inte sjunka i så fall?
    Jag mäter med sera dropptest och digital ph-mätare.

    Det som finns i akvariet är massa väster, grått grus från Åleds som enligt dem det inte ska finnas kalk i, skifferplattor, lavastenar och en stor mangroverot.
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Vad har du för filtermatrial?
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2885

      #3
      Skapligt med ljus och mycket växter gör att CO2 förbrukas och pH stiger. Kolla eventuella skillnader på pH över dagen genom att mäta morgon och kväll. Är allt material i akvariet i stort kalkfritt så är just CO2-brist troligen orsaken till högt pH.

      Kommentar

      • Luxur
        • October 2009
        • 127

        #4
        Skulle vilja vara med på den här tråden för jag har nämligen de motsatta problemet, för lågt ph. De ligger då jag mäter med Easy Test på 6,4 vilket enligt skalan är för lågt.
        Hur gör jag då för att höja de?
        54 liter. Molly.
        200 liter. Olika fiskar.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          1) att pH stiger på vatten ur egen brunn beror säkert på att grundvattnet är övermättat på koldioxid (det ligger under tryck nere i berget, och kan därmed lösa mer CO2). När vattnet kommer i akvariet avgår överskottet till luften, och pH't stiger.

          2) Luxur: vad är det för vatten? Är det kommunalt kranvatten är det nog bara att inse att ditt pH-test är för gammalt, är det eget vatten kan det bero på att du har väldigt mjukt vatten och en massa rötter i akvariet. I såna fall kan du kontra med att lägga nån kalksten eller några snäckskal i akvariet, de fixar biffen.
          Men mina pengar ligger på opålitligt test.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Luxur
            • October 2009
            • 127

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            1) att pH stiger på vatten ur egen brunn beror säkert på att grundvattnet är övermättat på koldioxid (det ligger under tryck nere i berget, och kan därmed lösa mer CO2). När vattnet kommer i akvariet avgår överskottet till luften, och pH't stiger.

            2) Luxur: vad är det för vatten? Är det kommunalt kranvatten är det nog bara att inse att ditt pH-test är för gammalt, är det eget vatten kan det bero på att du har väldigt mjukt vatten och en massa rötter i akvariet. I såna fall kan du kontra med att lägga nån kalksten eller några snäckskal i akvariet, de fixar biffen.
            Men mina pengar ligger på opålitligt test.
            Jag har kommunalt vatten inga växter eller rötter i de akvariet jag mätte i nu. Mätte även i de andra, samma sak där fast där har jag ganska mycke växter.

            Då tar jag och sattsar på nya stickor till att börja med.
            54 liter. Molly.
            200 liter. Olika fiskar.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Luxur
              Då tar jag och sattsar på nya stickor till att börja med.
              Nej. Satsa på ett dropptest. Stickor & papper funkar aldrig, inte ens när de är nya.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Håller med Azur. Stickor är skräp, likaså dropptest som är för gamla, eller där inte ens datummärkning finns med.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Luxur
                  • October 2009
                  • 127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Nej. Satsa på ett dropptest. Stickor & papper funkar aldrig, inte ens när de är nya.
                  OK. tur att du stoppade mej, då övergår jag till dropptest då och kastar mina stickor.
                  54 liter. Molly.
                  200 liter. Olika fiskar.

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Saturnus80
                    Vad har du för filtermatrial?
                    Jag har ett Juwel akvarium och använder den där stora "Filterlådan" som är fastlimmad i akvariet. I det har jag mest grov blå filtermatta(eller vad man kallar det?), grön filtermatta och överst vitt filterludd.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...