Hur mycket och hur ofta byta vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    Hur mycket och hur ofta byta vatten.

    Byter nu ca 50L vatten en gång i veckan, hur ofta skulle jag behöva byta om jag bara byter 25L åt gången, räcker det var fjärde dag ungefär? Har 12 malawi i 222L vatten och 6-7 växter och just nu en filtermododul med 700L/H som ska bytas till en starkare.
    Kör vattenberedningsmedel vid varje byte och karet har varit i gång ca 3 veckor nu snart.

    Några kommentarer på det?
    200L Nystart
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Du kanske redan vet att det är många fiskar för ett nystartat kar (håll noga koll på nitriten)
    Varför vill du göra mindre vattenbyte?
    / dtoppen /

    Kommentar

    • bjornsson
      • January 2008
      • 480

      #3
      helt nystartat är det inte, har tagit ca 50L vatten från det gamla och även innerfilter kommer från gamla karet som jag samkört med med det nya ett tag.

      Det är enklare att byta säg två gg i veckan 25L istället för en gång 50L =)
      200L Nystart

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Det är väl bara bra attbyta ofta och lite. Ingen gräns på hur ofta som är lämpligt om du inte skrämmer firrarna varenda gång. Men det ska ju inte behövas.

        25L åt gången så bör väl var 4:e dag räcka i ett så pass stort kar och så liten belastning. Det blir dessutom 20% i veckan cirkus, så tom en gång i veckan borde räcka med den situationen du har.

        Kan tänka mig att du kör med hinkar, kolla om du kan få ihop det med slang så blir det lite enklare.
        Checking out...

        Kommentar

        • bjornsson
          • January 2008
          • 480

          #5
          Ursprungligen postat av Dre
          Det är väl bara bra attbyta ofta och lite. Ingen gräns på hur ofta som är lämpligt om du inte skrämmer firrarna varenda gång. Men det ska ju inte behövas.

          25L åt gången så bör väl var 4:e dag räcka i ett så pass stort kar och så liten belastning. Det blir dessutom 20% i veckan cirkus, så tom en gång i veckan borde räcka med den situationen du har.

          Kan tänka mig att du kör med hinkar, kolla om du kan få ihop det med slang så blir det lite enklare.

          Jag kör med en 25L dunk därför blir det enklare för mig =)
          Men jag prövar med det var fjärde dag då ungefär.

          Jag kör ju med slanghävert, kör ni även i gruset varje gång ni byter vatten eller räcker det med att bara byta vattnet?
          200L Nystart

          Kommentar

          Arbetssätt...