Hög nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Hög nitrit

    Hej!
    Våra nitritvärden ökar, jag gjorde ett panikvattenbyte igår (ca. 50%), hade i lite salt och "nitrivec"...Mätte halterna strax efter och fick ungefär samma resultat. Ska jag fortsätta göra vattenbyte (50%) varje dag? Känns som det där vattenbytet inte gjorde ngn nytta alls igår. Finns det ngt annat jag kan göra? En av våra pansarmalar dog igår, kan det ha berott på vattnet?
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction
  • Rickard p
    • November 2009
    • 115

    #2
    Är det ny startat akvarium ?.
    Matar du mycket ?.
    Vad är nitrit värdet på ?.

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #3
      Ursprungligen postat av Rickard p
      Är det ny startat akvarium ?.
      Matar du mycket ?.
      Vad är nitrit värdet på ?.
      Ja, det startades upp för 2 veckor sen och vad jag har förstått på brukar det väl skjuta i höjden ungefär nu, och ja, jag har matat endel då jag har yngel och var så rädd att de inte skulle klara sig.

      Nitritvärdet låg igår på 1,6 ungefär (tycker det är så otroligt svårt att jämföra färgerna på dropptestet).
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Det är 100% större risk att ynglen dör av nitritförgiftning pga mycket mat än att du toksnålar med matningen
        Hämtat från zoopet bas:
        Hur undvika nitrit?
        1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
        2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
        3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
        4/ Tillsätt en bakteriekultur.
        Hur bli av med nitrit?
        Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
        1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
        2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
        3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
        4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det är 100% större risk att ynglen dör av nitritförgiftning pga mycket mat än att du toksnålar med matningen
          Hämtat från zoopet bas:
          Hur undvika nitrit?
          1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
          2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
          3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
          4/ Tillsätt en bakteriekultur.
          Hur bli av med nitrit?
          Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
          1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
          2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
          3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
          4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
          Tack åheim! Det där har jag läst några gånger nu. Jag undrade mer om det fanns några andra knep ni erfarna har...om det fanns ngn simpel universallösning *lat*.
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ja, stoppa matningen och ge fulldos nitrivec varje dag! För framtiden bör man se till att ha en god biologisk filtrering!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Asynja
              • February 2010
              • 622

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Ja, stoppa matningen och ge fulldos nitrivec varje dag! För framtiden bör man se till att ha en god biologisk filtrering!
              Tack! Maten är stoppad från och med nu fram tills nitriten stabiliserat sig.
              /Åsa

              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Gör man för stora vattenbyten vid nitritspik riskerar man att andra kväveföreningar omvandlas till nitrit, dvs situationen förvärras. Många mycket små vattenbyten är då modellen.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Gör man för stora vattenbyten vid nitritspik riskerar man att andra kväveföreningar omvandlas till nitrit, dvs situationen förvärras. Många mycket små vattenbyten är då modellen.
                  Mycket små? 10% eller? & flera gånger om dagen då? Usch, det är svårt såhär i början...och förvirrande...Men kul...antar att det blir ännu roligare när man har fått haj på det.
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • Asynja
                    • February 2010
                    • 622

                    #10
                    hahaha...nu blir det endel OT här, men jag kom att tänka på det andra forumet jag hänger i (familjeliv), där man är mer än innerligt trött på alla "Är jag gravid?" frågor (ta ett test för tusan!)...Det måste vara exakt samma sak med nitritfrågan jag ställde idag...Förlåt gott folk, ett nybörjarmisstag!
                    /Åsa

                    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      5% som åheim skrev,lyssna på den mannen, han är grymt kunnig. Morgon och kväll?
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        #12
                        Jag lyssnar på alla, alla vet säkert mer än jag, första akvariet flyttade in för 2 veckor sen. Då kör jag på 5% vattenbyte, nitrivec, vattenberedningsmedel, salt?, och ingen matning förrän nitriten gått ner.

                        TACK så jättemycket ALLA som hjälpt mig idag, jag vet inte vad jag skulle göra utan er! Nu känner jag mig trygg!

                        Väntar bara på att lillpojken ska somna sen blir det akvarie fixning för hela slanten!
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        Arbetssätt...