Byte av vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

    Byte av vatten?

    hejsan

    jag har köpt sånt här tetra aqua safe till mitt akvarium. min fråga är att varje gång jag bytar dom 20- 35% av vattnet måste jag hälla i sån här aqua safe? min har tagit slut rätt så snabbt nu och jag har bara haft akvariet i någon månad.
    har även något som heter Easy life och akvarie salt jag köpte hos en zoohandel. hur ofta måste jag sätta i detta i akvariet?

    Mitt vatten har även blivit ganska gult sen jag satte in två rötter i akvariet, skjäljde bara av dom innan jag satte i dom och nu är vattnet helt te gult, om jag kokar rötterna nu i några timmar försvinner det gula då eller?

    tack för svar ps. det om rötterna hade jag velat få svar så fort som möjligt så jag kan börja koka dom nu isåfall
    Mycket vill ha mer...

    110l sällskaps akvarium
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Tror inte det gör så mycket om du kokar rötterna tyvärr, vissa färgar av sig längre och andra går det fort med. Bara att vänta, det kommer bli bättre med varje vattenbyte.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Använder aldrig Aqua Safe eller liknade vid delvatten byte. Kan möjligen tänka mig att använda detta när man sätter upp ett helt nytt kar. Koka rötterna tror inte jag heller är någon bra idé. Färgning minskar med tiden..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Om man skall använda Aqua Safe eller inte beror på vilket kranvatten man har. Om t.ex. kranvattnet innehåller kloramin som det gör på många ställen i Sverige skall man alltid använda ett medel som neutraliserar kloramin.

        ALLA vattenberedningspreparat fyller en funktion och om man skall använda något beror på förutsättningarna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • El_latiinoo
          • February 2010
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om man skall använda Aqua Safe eller inte beror på vilket kranvatten man har. Om t.ex. kranvattnet innehåller kloramin som det gör på många ställen i Sverige skall man alltid använda ett medel som neutraliserar kloramin.

          ALLA vattenberedningspreparat fyller en funktion och om man skall använda något beror på förutsättningarna

          Jag bor i malmö och har ingen aning om om mitt vatten har det ämnet som du sa. vet du om jag har det?
          Mycket vill ha mer...

          110l sällskaps akvarium

          Kommentar

          • El_latiinoo
            • February 2010
            • 43

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Använder aldrig Aqua Safe eller liknade vid delvatten byte. .
            men ska jag inte ha i något när jag bytar vatten då? ska jag bara hälla i rent kranvatten?
            Mycket vill ha mer...

            110l sällskaps akvarium

            Kommentar

            • akvavirum

              #7
              Ursprungligen postat av El_latiinoo
              men ska jag inte ha i något när jag bytar vatten då? ska jag bara hälla i rent kranvatten?
              Finns nog inget generellt svar på det - som K.F skrev så beror det på förutsättningarna ditt kranvatten har. Ring din kommun imorgon och kolla med dem om ev klor och fråga om vad ert vatten "innehåller" , även bra att veta om ni har hårt eller mjukt vatten. så utgår du från det.
              Du kan också köpa tester själv och hålla koll på vissa ämnen.

              Men ta reda på baskunskaper om ert vatten, såsom koppar, klor och fråga om andra ev. "farliga" ämnen som bör vetas om.
              Senast redigerad av Gäst; 21 February 2010, 20:34.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av El_latiinoo
                men ska jag inte ha i något när jag bytar vatten då? ska jag bara hälla i rent kranvatten?
                Bor själv i Gbg och har kommunalt vatten. Har aldrig märkt några fördelar med Aquasafe. Även när jag gjort om ett befintligt akvarie och alltså bytt 100% av vatten mm. så har jag väldigt sällan använt vattenberedningspepparat utan att fiskarna verkat må dåligt.
                Är man däremot osäker på sitt kranvatten kanske man skall använda vattenberedningsmedel som de har föreslagets tidigare. Men har man kommunalt vatten så har jag ändå svårt att tro att man inte skulle kunna göra ett delvattenbyte utan såna tillsatser.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Är man däremot osäker på sitt kranvatten kanske man skall använda vattenberedningsmedel som de har föreslagets tidigare. Men har man kommunalt vatten så har jag ändå svårt att tro att man inte skulle kunna göra ett delvattenbyte utan såna tillsatser.
                  Som sagt det beror på var man bor - kloramin används idag av många kommunala vattenreningsverk och blir tyvärr allt vanligare
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Jepp! Kolla med kommunen (ifall du har kommunalt vatten) vad vattnet innehåller och kolla med din lokala zooaffär hur dom gör vid delvattenbyten, ifall dom tillsätter Aquasafe eller liknande.

                    Kommentar

                    • akvavirum

                      #11


                      Växel VA-Syd
                      040-635 00 00

                      Kommentar

                      Arbetssätt...