förvirrad av alla Kemiska tecken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

    förvirrad av alla Kemiska tecken

    hejsan

    jag har haft mitt akvarium i snart lite över en månad och jag har aldrig, om jag ska vara ärlig testat alla dessa nitrit, ph och allt vad det nu heter. jag fråga mig fram där var jag köpte mitt akvarie och jag fick en massa saker jag hällde i. men har inte haft problem med att någon fisk dött eller något annat konstigt. är det verkligen så viktigt att kolla allt detta för mina fiskar verkar må hur bra som helst? dom är jätte pigga, äter bra och har starka färger osv.

    är tacksam för svar för jag är lite nyfiken
    Mycket vill ha mer...

    110l sällskaps akvarium
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Det är inte viktigt att kolla i min mening. Det är då mycket viktigare att byta vatten varje vecka (eller varannan). Men du kan ju också det som så att det kan vara utvecklande och spännande att lära sig något nytt som dessutom känns svårt?!
    Checking out...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13109

      #3
      Om man håller de vanligaste förekommande fiskarter så klarar man sig bra utan att mäta några värden i vattnet, så länge fiskarna håller sig friska osv. men det är väldigt viktigt att förstå vikten av en bra biologisk filtrering och regelbundna vattenbyten och lär man sig hur kvävecyceln fungerar så är man en bra bit på väg
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • El_latiinoo
        • February 2010
        • 43

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Om man håller de vanligaste förekommande fiskarter så klarar man sig bra utan att mäta några värden i vattnet, så länge fiskarna håller sig friska osv. men det är väldigt viktigt att förstå vikten av en bra biologisk filtrering och regelbundna vattenbyten och lär man sig hur kvävecyceln fungerar så är man en bra bit på väg
        nu blev jag lite förvirrad. vad är kvävecyceln? och jag gör vatten byten en gång i veckan, rensar glaset och allt sånt här. jag är mycket renlig och rädd om mitt akvarie
        Mycket vill ha mer...

        110l sällskaps akvarium

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          I akvariesammanhang så funkar cyceln så att olika bakteriestammar bryter ner fasta och lösta föroreningar, bl.a ammonium/ammoniak som utsöndras från fiskens gälar och även avföring, matrester, döda växtdelar osv.! Detta bryts ner till nitrit (väldigt giftigt) och direkt till nitrat (endast farligt i väldigt höga doser)! Nitrat är slutprodukten i kvävecyceln och man avlägsnar den med hjälp av vattenbyten!
          Har man ett för litet filter som inte kan fungera biologiskt så fungerar inte de olika viktiga nedbrytningsstegen och du kan få ansamling av giftig nitrit!
          En liten förklaring iallafall
          Rutorna kan du rengöra hur ofta du vill men filter och bottengrus ska man inte rengöra så noga för att inte rubba den biologiska balansen
          Senast redigerad av åheim; 16 February 2010, 22:00.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...