Dags för nya fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Dags för nya fiskar

    Jag startade ju upp mitt kar och fick en epidimi av pricksjuka. Hade två malar och tre praktbotior. Malarna var dem som klarade sig längst.
    Jag har ju behandlat med EXIT. Nu har karet stått med vatten och växter, och även lite nya växter har jag lagt till. Jag har gjort vatten byten.
    Jag tror att min värmare inte håller måttet så ja kommer antingen att skaffa mig en till eller en ny. Vilket är bäst. Den värmare jag har är ju nästan helt ny men den är för liten så att säga, hur funkar de med att köra två värmare.
    Jag ska även skaffa ett till filter.

    Jag vill även testa vattnet innan ja sätter i fler fiska
    Men vad är de ja ska testa ?
    PH, hårdheten, nitrit/nitrat, Nått mer ??
    Finns de nått som ja kan testa och se att pricksjukan är borta ?

    Det har algat igen lite nu när det stått utan fiskar så behöver ju ett par algätare.

    Vad tror ni
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av Mathce
    Jag startade ju upp mitt kar och fick en epidimi av pricksjuka. Hade två malar och tre praktbotior. Malarna var dem som klarade sig längst.
    Jag har ju behandlat med EXIT. Nu har karet stått med vatten och växter, och även lite nya växter har jag lagt till. Jag har gjort vatten byten.
    Jag tror att min värmare inte håller måttet så ja kommer antingen att skaffa mig en till eller en ny. Vilket är bäst. Den värmare jag har är ju nästan helt ny men den är för liten så att säga, hur funkar de med att köra två värmare.
    Jag ska även skaffa ett till filter.

    Jag vill även testa vattnet innan ja sätter i fler fiska
    Men vad är de ja ska testa ?
    PH, hårdheten, nitrit/nitrat, Nått mer ??
    Finns de nått som ja kan testa och se att pricksjukan är borta ?

    Det har algat igen lite nu när det stått utan fiskar så behöver ju ett par algätare.

    Vad tror ni
    Jag skulle satsa på en till, lika liten, värmare - tryggare så, om en av dem hänger sig och värmer blir det inte lika stor katastrof som med en jättestor.
    Själv testar jag bara PH och nitrit (i nystartade kar, om allt flyter på testar jag inte alls) men om det räcker vet jag inte

    Test för pricksjuka tror jag inte finns.

    För att minska algerna kan du testa att minska belysningstiden, åtta timmar sägs räcka för växterna. Använder du nån växtnäring? PMDD är billigt och bra!

    Jag skulle nog köra igång karet med nåt litet enkelt och härdigt, två-tre platy kanske och hålla koll på nitriten.

    Lycka till!
    Jennifer

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #3
      aktivt kol tar bort medicin rester har jag lärt mig på denna sida man ska ha det i filtret. kanske nån mer erfaren kan ge mer detaljer? jag är nybörjare

      Kommentar

      • Mathce
        • April 2009
        • 239

        #4
        jag har aldrig fattat hur de funkar med aktivt kol, kan man ha de i innerfilter ??
        Jag har funderat på pmdd faktiskt.
        Just nu har jag 12timmars belysning men de kanske är för mycket då Ska ändra detta med en gång.
        men ska man verkligen ha i växtnäring, förökar sig inte algerna ganska bra då, de är väl också en växt ?

        Kommentar

        Arbetssätt...