Vitt stinkande vatten och döda djur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Vitt stinkande vatten och döda djur.

    Har jobbat mycket på senaste tiden och har därför inte tittat till mina bortaboende djur på en vecka. Jag vet att min mor har matat dem lite mer under den här veckan, för jag bad henne göra det då det har blivit mycket ungar av både räkor och snäckor under vintern och maten försvinner väldigt fort. Dessutom hade slangen lossnat till mitt luftdrivna filter, så de hade bubbelpool i ena hörnan. Vet inte hur länge det har varit så.

    När jag kom till akvariumet igår var vattnet grumligt och luktade illa, men jag tänkte att det kanske berodde på att bubblet rörde upp gammal skit. Mina snäckor satt vid vattenytan, mina tylomelania sp satt över ytan. Minsta ungarna låg som tomma skal på bottnen. Så jag bytte hälften av vattnet och släckte ljuset, för jag hade av en slump samma dag läst om hjuldjur (kommer inte ihåg hur det stavades, men något i stil med infusorier). (Och snäckorna började faktiskt krypa neråt igen efter ett tag.) Idag när jag kom dit (då hade mamma tänt och matat, hon hade trott att tänd- och mataförbudet bara gällde igår) stank vattnet fortfarande och var helt vitt. Snäckorna satt igen vid/ovanför vattenytan och det låg en del döda räkor med rom på bottnen. Bytte hälften av vattnet igen, men tyckte inte att det blev någon synbar skillnad.

    Det här kommer verkligen som en överraskning för mig så karen har gått utan problem under en längre tid nu. Gör jag rätt i att göra stora vattenbyten, släcka och sluta mata, eller kan det vara något helt annat som har orsakat det här? Vill helst inte att alla mina djur ska dö.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Förbjud din mamma att pilla med akvariet eller lägg det i träda tills du har mer tid över!
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      PÅ en vecka hände allt det säger du, låter ju som att något har hamnat i vattnet som inte ska vara där. Vet inte hur duktig din mamma är på akvarium och liknande men dom som inte är så insatta kanske inte tänker på att tvätta händerna noga från handkrämer och liknande.
      Vattnet luktar säkerligen illa eftersom sniglar har dött och ruttnat bort i det, märks direkt om t.o.m enstaka sniglar dör, börjar lukta unket eller nu hur man ska beskriva det.

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        ja isynnerhet äppelsnäckor luktar vedervärdigt då de dött,nån enstaka klarar karet men säkert inte om många dör samtidigt
        MammaMia

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          Ja, jag har sniglar i ett 60L, så det märks när physor dör t.o.m

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Du kan med stor sannolikhet utesluta infusorier, de luktar inget och är inte farliga utan bara synligt problem.

            Låter som om något dött och ruttnar i akvariet, försök hitta döda djur, växter och fortsätt byt vatten. Byt upp till 75% och tillsätt beredingsmedel varje gång en period så maximerar du åtminstona kvaliteten på vattnet.
            Checking out...

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Min mamma har inte gjort något som har orsakat det här, hon matar bara och tänder/släcker.

              Jag har letat igenom akvariet efter döda snäckor, men förutom de små ungarna av tylomelania så finns där inga. Och tylomelania är ingen art som förökar sig fort, så det rör sig inte om någon massdöd. För övrigt är det ingen "död snäcka"-stank.

              Har haft snäckor som dött tidigare, även betydligt större snäckor, och detta har aldrig hänt.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • karinfredholm
                • September 2008
                • 290

                #8
                Det har hänt mig också...vitt illaluktande vatten (grumligt). På morgonen såg allt okej ut, på kvällen var vattnet vitt & 90% av allt levande var dött. Otillräckligt filter samt för dålig tvätt (hävert rensning) av sanden berodde detta på. När jag sköljde igenom sanden blev vattnet svart = ruttet i sanden. Bra att häverta igenom det hyfsat ofta.
                Jag struntade i det pga en massa malyngel som jag inte ville skada...se resultatet!
                Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Min sand är faktiskt ganska ren, kanske beror på att jag nästan bara har grävande snäckor. Såg lika illa ut idag som igår, lite bättre efter att ha gjort ännu ett stort vattenbyte. Har testat för nitrit både i fredags och idag, och det ligger på noll, känns som att det borde finnas nitrit om det var något som ruttnade. Jag har bara ett litet luftdrivet filter, men det blir ju inte nitrit och det har fungerat i åtminstone ett halvår. Tycker det här är jätteskumt.
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • Grottbert
                    • November 2009
                    • 340

                    #10
                    Kan ju vara så illa att du har en pågående ammoniakspik i akvariet. Kanske på något sätt har alla nitritbakterier dött och inget ammoniak bryts ned. Kan ju också ha något med att göra att du har fått mycket ungar av räkor som har brutit balansen i akvariet. Krävs ju mer syre då och det kan ju vara det som har tagit knäcken på bakterierna. Då ger ju inte nitrittester utslag eftersom det inte finns något. Ammoniak luktar ju illa med.

                    Bollar lite ideér vad som kan vara fel så kanske problemet löser sig tillslut. Kan ju vara så mycket som kan bli fel.

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #11
                      Tänker du möjligtvis på nitrat, eller tänker vi olika? Har visserligen inget nitrattest, men det finns väl alltid där det finns saker som bryts ner?

                      Hur som helst har det börjat bli bättre. Det blir mindre grummel vid varje vattenbyte och det blir inte mer mellan vattenbytena. Vattnet stinker inte heller längre. Tyvärr så dog ju en hel del räkor med rom (endast sådana som bar rom och inga andra), och mina tylomelania sp är inte särskilt många längre. Övriga snäckor har klarat sig, även de minsta ungarna.
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      • edholm
                        • December 2009
                        • 1

                        #12
                        Nej, ammoniak ska det vara.
                        Processen är:
                        Ammonium/Ammoniak -> Nitrit -> Nitrat
                        Om dina "snälla" bakterier av någon anledning har dött så kommer inte Ammonium/Ammoniak att brytas ned till Nitrit och därför kommer inte heller nitrittest att visa något utslag.



                        Ursprungligen postat av maria_
                        Tänker du möjligtvis på nitrat, eller tänker vi olika? Har visserligen inget nitrattest, men det finns väl alltid där det finns saker som bryts ner?

                        Hur som helst har det börjat bli bättre. Det blir mindre grummel vid varje vattenbyte och det blir inte mer mellan vattenbytena. Vattnet stinker inte heller längre. Tyvärr så dog ju en hel del räkor med rom (endast sådana som bar rom och inga andra), och mina tylomelania sp är inte särskilt många längre. Övriga snäckor har klarat sig, även de minsta ungarna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...