Ny varmvattenberedare, vattenrisker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Ny varmvattenberedare, vattenrisker?

    Hej

    Min varvattenberedare dog runt 2 tiden natten till i måndags.

    Ny är beställd och fixad via hyresvärden, men komer inte föränn på måndag (förhoppningsvis, den skulle installerats senast igår, onsdag...)

    Har inget varmvatten men fick en tillfällig liten beredare...

    Ska iväg i helgen så inget vatten kommer att bytas till det i den tillfälliga beredaren. Men sedan när den nya är installerad kan det påverka vattenkvalitén med tanken på att den inte är inkörd utan sprillans ny?

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det finns med rostfritt i stället för koppar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • liljeros84
      • September 2008
      • 108

      #3
      ah kan ju vara bra att spola ur den en stund kanske? eller helt ärligt så har jag ingen aning, kör byt med kallvatten istället, då passerar du ju inte varmvattenbedaren,
      http://www.liljeros.net
      under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Finns en klar risk med behållare av koppar. Själv installerade jag en i rostfritt när vi bytte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Okej, jag vet ju att koppar inte är någon höjdare i akvairesammanhang. Men nu är det ju en hyresrätt och jag har inte direkt haft mkt att säga till om i ämnet.

          Men jag frågar hur den ser ut i ledningar etc. är det rostfritt så är det bara att låta den "gå in" nån dag eller?


          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Även om den inte är av koppar kan det finnas annat "skräp" i den

            Kör kallt i några veckor i alla fall så hinner beredaren laka ur sig den naturliga vägen via duschar osv...

            Att försöka spola ur beredaren just innan du tar vattnet kan du tex bara glömma..

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av Xul
              Även om den inte är av koppar kan det finnas annat "skräp" i den

              Kör kallt i några veckor i alla fall så hinner beredaren laka ur sig den naturliga vägen via duschar osv...

              Att försöka spola ur beredaren just innan du tar vattnet kan du tex bara glömma..

              Hej Xul

              Jag har försökt få lite info. troligtvis kommer VVB:n att vara kopparmantlad, och kallvattnet går väll inte via VVB:n? För då hade det ju inte gått att köra vattnet när den var avstängd och kaputt?

              Den nya skulle varit installerad senast igår... (Egentligen senast förra onsdagen.. men men...)

              Har inte bytt vatten på 2 veckor nu och vattnet behövs bytas partiellt... Dessutom så har mina Paletter lekt.....

              Men men, hur länge ska jag vänta innan jag vågar mig på nästa vattenbyte efter installation av ny VVB?

              Hjälper det att tillsätta AquaSafe, eller finns annat vattenberedningsmedel?

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                AquaSafe skall fungera, om man skall tro tillverkaren.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Ursprungligen postat av ApeviaX
                  Hej Xul

                  Jag har försökt få lite info. troligtvis kommer VVB:n att vara kopparmantlad, och kallvattnet går väll inte via VVB:n? För då hade det ju inte gått att köra vattnet när den var avstängd och kaputt?

                  Den nya skulle varit installerad senast igår... (Egentligen senast förra onsdagen.. men men...)

                  Har inte bytt vatten på 2 veckor nu och vattnet behövs bytas partiellt... Dessutom så har mina Paletter lekt.....

                  Men men, hur länge ska jag vänta innan jag vågar mig på nästa vattenbyte efter installation av ny VVB?

                  Hjälper det att tillsätta AquaSafe, eller finns annat vattenberedningsmedel?

                  Nicke
                  Jag menade att du (när beredaren är ny) skall duscha varmt men att använda kallvatten vid byten under en liten tid.. Om den nu är kopparmantlad vet jag inte hur länge du bör vänta (beror på övrig vattenkemi också + omsättningen i beredaren) och du kanske blir förvisad till kallvatten för bytena i fortsättningen.. Ett vattenprov längre fram kommer att ge dig vägledning..

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Ursprungligen postat av Xul
                    Jag menade att du (när beredaren är ny) skall duscha varmt men att använda kallvatten vid byten under en liten tid.. Om den nu är kopparmantlad vet jag inte hur länge du bör vänta (beror på övrig vattenkemi också + omsättningen i beredaren) och du kanske blir förvisad till kallvatten för bytena i fortsättningen.. Ett vattenprov längre fram kommer att ge dig vägledning..

                    Okej, så om jag ex. dagen före vattenbyte häller i kallvatten i hinkarna för att låta det bli åtminstonde rumstempererat över natten och sedan dagen efter tillsätter aquasafe så kan jag använda detta kallvatten för vattenbyte? Och sedan senare ta ett vattenprov på varmvattnet för att se hur det ser ut?

                    Omsättningen på varmvattnet är ganska rejäl, samobon duschar var och varannan minut, hon gillar att sitta i badkaret, spola lite vatten över huvudet o ryggen när hon kopplar av o filosoferar, jag badar o läser akvarieböcker stup i kvarten så omsättningen är ju hyfsad.

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Wunder
                      • September 2007
                      • 315

                      #11
                      Du kan ju såklart göra många små vattenbyten med kallvatten istället.
                      Jag orkar inte räkna ut temperatursänkningen nu, men av erfarenhet brukar inte skillnaden bli så stor med ett 10% vattenbyte. Även de känsligaste emo-fiskarna borde klara det.

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wunder
                        Du kan ju såklart göra många små vattenbyten med kallvatten istället.
                        Jag orkar inte räkna ut temperatursänkningen nu, men av erfarenhet brukar inte skillnaden bli så stor med ett 10% vattenbyte. Även de känsligaste emo-fiskarna borde klara det.
                        Jahapp, det var ju ett tag sedan, men nu har jag ju flyttad över gården, eller ja snart ett år sedan (1:a Maj 2010) så det blev aldrig några direkta problem med den VVB:n men jag fick heller aldrig klart för mig om den var kopparmantlad eller inte
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        Arbetssätt...