Borde inte pH ha ändrats?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #16
    Ett enkelt sätt för att kolla ev. CO2 i karet kan ju vara att se ifall det bubblar från växterna fram på dagen/kvällen. Saknas syrebubblor på undersidan bladen osv. kan ju detta vara ett tecken på att CO2-anläggningen inte klara att lösa tillräckligt med CO2.
    För att få lite koll på pH/CO2 så fungerar t.ex. JBL CO2 permanent test bra. Har dubbelkollat genom att mäta och jämföra pH med Sera pH droptest och JBL:s CO2 test verkar väldigt tillförlitligt.

    Kommentar

    • JeanM
      • June 2008
      • 227

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Ett enkelt sätt för att kolla ev. CO2 i karet kan ju vara att se ifall det bubblar från växterna fram på dagen/kvällen. Saknas syrebubblor på undersidan bladen osv. kan ju detta vara ett tecken på att CO2-anläggningen inte klara att lösa tillräckligt med CO2.
      För att få lite koll på pH/CO2 så fungerar t.ex. JBL CO2 permanent test bra. Har dubbelkollat genom att mäta och jämföra pH med Sera pH droptest och JBL:s CO2 test verkar väldigt tillförlitligt.
      Jag har förgäves spanat efter dessa syrebubblor. Jag ska kolla upp JBL:s test, tack för tipset!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        JeanM, det kan även vara så att du har bra med watt i karet, men att det kanske inte är de mest optimala rören för växterna. Kan kanske vara värt att köpa riktigt bra rör och prova, då de inte är så jättedyra, tex Philips Aquarelle.
        Sedan om det är själva mätmetoden som är problemet eller om du rent av har för dåligt utbyte av gasen är svårt att säga så här, men någonstans får man börja nysta i problemet.
        Det är även svårt att säga vad som bör göras eller inte när det är en annans kar, det är lite lättare om karet stått i mitt vardagsrum...och hade det gjort det skulle jag köpt nya rör och lite snabbväxande växter samt för hand rensa ut så mycket alger som möjligt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • JeanM
          • June 2008
          • 227

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          JeanM, det kan även vara så att du har bra med watt i karet, men att det kanske inte är de mest optimala rören för växterna. Kan kanske vara värt att köpa riktigt bra rör och prova, då de inte är så jättedyra, tex Philips Aquarelle.
          Sedan om det är själva mätmetoden som är problemet eller om du rent av har för dåligt utbyte av gasen är svårt att säga så här, men någonstans får man börja nysta i problemet.
          Det är även svårt att säga vad som bör göras eller inte när det är en annans kar, det är lite lättare om karet stått i mitt vardagsrum...och hade det gjort det skulle jag köpt nya rör och lite snabbväxande växter samt för hand rensa ut så mycket alger som möjligt.
          Jag kör ner karet i helgen...

          Den manuella bekämpningen har pågått länge, jag vet vad jag ska göra på lördagarna. Rören - kanske. Men de var nya och dyra när problemen började - dvs från scratch. Det är väl antagligen läge att byta nu ändå, så jag ska ta till mig det rådet också. Tack igen.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Och det är bara att fortsätta spåna vidare i tråden, detta problem ska nog kunna fixas till i sinom tid...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Rickard p
              • November 2009
              • 115

              #21
              Jag har 4*36 watt byter ett var tredje månad senast köpte jag flora-glo det gilla mina växter man kan se från en växt en jawa ormbunke att det kommer bubblor fast bara den ?.
              Ena svärds liljan har växt 10cm på två veckor

              Kommentar

              Arbetssätt...