Förstår inte vad som är fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Förstår inte vad som är fel?

    Har haft en massa dödsfall på sistone det började för en vecka sen när en pansarmal dog jag tänkte inte mer på det men sen började sewelliorna dö en var död och en såg dålig ut så jag bytte lite vatten och jag kollade nitrit men där var ingen, Igår vad det en död sewellia i ytan och en död bamburäka, jag hittade inte sewellian som höll på att dö för någon dag sen och bestämde mig för att göra lite större vattenbyte och leta efter eventuella lik och hittade den dåliga sewellian död.
    Idag när jag tände så hängde alla äppelsnäckor i ytan och jag flyttade dom fort till en burk som hänger i ett annat kar med det vattnet och några har piggnat till, kollade ph och det var lågt 4,5-5,0 så nu har jag höjt det och det ligger på 6,5 nu.
    Kan det vara ph som har spökat eller kan det vara något annat. Dom andra fiskarna ser pigga ut men jag har fasa för villka mer som kommer att dö här näst.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Ja det är lågt pH inte alla fiskar som klarar det.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ja det är typ garanterat pH:t såvida inte nån sjukdom har brutit ut (kan ju ha brutit ut pga detta dock). pH-skalan är dessutom logartimisk dvs. ett pH på 4 är hundra ggr surare än 5 och det är bara arter som är anpassade till så surt vatten som trivs då.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Ja det är lågt pH inte alla fiskar som klarar det.
        Ja jag misstänkte det idag, lite arg på mig själv att jag inte kollade pht tidigarekanske några av fiskarna kunnde räddas, vi har väldigt lågt ph i kranen och nu på vintern är det värst har jag för mig.
        Får hoppas på inga mer dödsfall nunär ph är rätt igen.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Ska kolla alla karen på ph nu så att det inte är för lågt någon annanstanns, man lär sig så länge man lever
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Tack för er hjälp och bekräftelse på vad jag misstänkte
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Det där är lurigt som bara den med lågt ph.
              En gång så dippa det i mitt förra 540 liters så att alla malaysiska sandsnäckorna i karet strök med.
              Som tur är så gick det massa malar,diskus och altumskalarer som alla tålde det utom snäckorna då.
              Fick hålla på och fiska döda snäckor i några dagar och byta en hel del vatten för att hålla nere nitriten då ph´t dippa ner på lite under 5.
              Hade mixtrat lite för bra med ekbarksextrakten då det hände utan att mäta riktigt bra eller rätt.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Det där är lurigt som bara den med lågt ph.
                En gång så dippa det i mitt förra 540 liters så att alla malaysiska sandsnäckorna i karet strök med.
                Som tur är så gick det massa malar,diskus och altumskalarer som alla tålde det utom snäckorna då.
                Fick hålla på och fiska döda snäckor i några dagar och byta en hel del vatten för att hålla nere nitriten då ph´t dippa ner på lite under 5.
                Hade mixtrat lite för bra med ekbarksextrakten då det hände utan att mäta riktigt bra eller rätt.
                Tråkigt märkte för några dagar sen att där inte var lika mycket malaysier så det är säkert anledningen till det med, mitt i all bedrövelse så har mina metall pansarmalar börjat leka i det karet och lagt ägg men i min iver så råkade jag såklart smälla dom 5 äggen hon lade när jag skulle ta dom, som tur är så leker dom fortfarande så jag ska väll hinna ta några ,liv blir till och snäckorna ligger i en bunke på ytan och hoppas på att dom ska överleva man har sett liv i många men dom är välldigt slöa hoppas på det bästa.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                Arbetssätt...