Vattnet blir aldrig riktigt klart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puttes
    • December 2009
    • 32

    Vattnet blir aldrig riktigt klart

    Vattnet i mitt akvarium blir aldrig riktigt klart. Det är klart till ca 90-95% (om man nu kan ange klarhet i procent). Jag gör vattenbyten 1 gång /vecka och då byter jag ca 20% av vattnet.

    Jag har testat med att använda Accu-Clear men det hjälper inte. Tror inte att det är infusorier då jag har haft det tidigare och då var det betydligt grumligare än vad det är nu.

    Jag funderar på om det kanske kan vara mitt filter som inte är tillräckligt bra, det är ett AQUAEL Fan-1 plus. Akvariet är på 54 liter.

    Är det någon av er som vet vad det kan vara och hur jag ska göra för att lösa problemet?
    Bifogade filer
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    #2
    Jag vet inte vad problemet kan vara.
    Men vad är det för gul fisk du har?!

    Kommentar

    • puttes
      • December 2009
      • 32

      #3
      Det är någon sort molly, vet inte vilken.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2884

        #4
        Vad för slags grus är det i akvariet? Ifall det är kraftigt kalkhaltigt kan det möjligen vara en anledning till att vattnet blir lite "disigt". Ifall filtret inte gör ett bra jobb så består oftast grumlingen av lite större partiklar.

        Kommentar

        • puttes
          • December 2009
          • 32

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Vad för slags grus är det i akvariet? Ifall det är kraftigt kalkhaltigt kan det möjligen vara en anledning till att vattnet blir lite "disigt". Ifall filtret inte gör ett bra jobb så består oftast grumlingen av lite större partiklar.
          Det är någon form av krossad sten. Eftersom det är nästan helt vitt kan jag tänka mig att det är ganska kalkhaltigt. Om så är fallet, vad gör jag åt det? De första veckorna var vattnet helt kristallklart så jag har nog tvättat gruset tillräckligt.

          Jag tycker att alla andra akvarium har klarare vatten än vad jag har, så det borde finnas något jag kan göra.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2884

            #6
            Ursprungligen postat av puttes
            Det är någon form av krossad sten. Eftersom det är nästan helt vitt kan jag tänka mig att det är ganska kalkhaltigt. Om så är fallet, vad gör jag åt det? De första veckorna var vattnet helt kristallklart så jag har nog tvättat gruset tillräckligt.

            Jag tycker att alla andra akvarium har klarare vatten än vad jag har, så det borde finnas något jag kan göra.
            Vitt kalkhaltigt grus/kross och snäckskal hör normalt inte hemma i ett sötvattensakvarie, lika lite som korall eller liknande. Det blir även svårt att få växter och många fiskar att trivas i ett sånt kar.
            Men man kan ju inte vara helt säker på att det är gruset som är orsaken även om det känns troligt att det är en kalkutfällning. Man kan ju även se om det bildas en kalkrand på akvarieglaset vid vattenytan, vilket skulle tyda på att mycket kalk finns löst i vattnet.
            Oavsett detta så hade jag nog valt att byta gruset till något kalkfritt grus eller sand och avlägsnat snäckor och liknande.

            Kommentar

            • puttes
              • December 2009
              • 32

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Vitt kalkhaltigt grus/kross och snäckskal hör normalt inte hemma i ett sötvattensakvarie, lika lite som korall eller liknande. Det blir även svårt att få växter och många fiskar att trivas i ett sånt kar.
              Men man kan ju inte vara helt säker på att det är gruset som är orsaken även om det känns troligt att det är en kalkutfällning. Man kan ju även se om det bildas en kalkrand på akvarieglaset vid vattenytan, vilket skulle tyda på att mycket kalk finns löst i vattnet.
              Oavsett detta så hade jag nog valt att byta gruset till något kalkfritt grus eller sand och avlägsnat snäckor och liknande.
              Ok, tack så mycket för snabba svar. Får ta mig en funderare på hur jag ska göra.

              Kommentar

              Arbetssätt...