Flytta ett akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    Flytta ett akvarium.

    Jahapp då har kärringen där hemma fått för sig att möblera om i vardagsrummet, detta var tänkt att jag skulle göra när mitt nya kar skulle anlända men icke det måste göras idag pga att våran nya soffa anländer


    Så hur flyttar jag ett 112L kar på bästa sätt, jag menar man vill ju inte slänga iväg för mycket vatten eller?.

    Kommer fiskarna ta skada av att jag tömmer typ 80% av vattnet och försöker flytta hela kitet och sedan fyller på med nytt, kan bara spara max 20L vatten ( 2st 10L hinkar) + vattnet som blir kvar i karet.

    Antar att det inte finns så många andra sätt
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    #2
    Ursprungligen postat av Constantine
    Jahapp då har kärringen där hemma fått för sig att möblera om i vardagsrummet, detta var tänkt att jag skulle göra när mitt nya kar skulle anlända men icke det måste göras idag pga att våran nya soffa anländer


    Så hur flyttar jag ett 112L kar på bästa sätt, jag menar man vill ju inte slänga iväg för mycket vatten eller?.

    Kommer fiskarna ta skada av att jag tömmer typ 80% av vattnet och försöker flytta hela kitet och sedan fyller på med nytt, kan bara spara max 20L vatten ( 2st 10L hinkar) + vattnet som blir kvar i karet.

    Antar att det inte finns så många andra sätt
    Ta så mycket av det gamla vattnet du kan och fyll upp karet med nytt vatten när flytten är gjord. Jag var själv tvungen att flytta på mitt lilla kar (som har ungefär samma storlek som det du ska flytta på nu), jag tömde ut allt vatten och fyllde upp helt nytt när flytten var klar. Ingen fisk strök med för min del, alla klarade sig jättebra. Rengör varken sand eller filter dock, den största mängden bakterieflora sitter på de ställena och behövs om du byter allt vatten. Så, töm vattnet, behåll 20l av det gamla, flytta karet, fyll upp. Jag tror inte det ska vara några problem alls.
    65 liter
    220 liter

    Kommentar

    • mellis40
      • January 2010
      • 6

      #3
      Behöver ju inte fylla upp med nytt vatten på en gång. Fyll upp successivt tills karet är fyllt. En tidsperiod på en el.en o halv vecka.

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        Okej tack så mycket, problemet är bara att jag har rätt mycket med växter och det blir svårt att få tag på alla fiskar men jag ska testa om det går att flytta karet med någon decimeter med vatten kvar i karet
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          du får väl ta ut växterna då.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Har du bara genomfört regelbundna veckovisa delvattenbyten tidigare så bör du utan problem kunna tappa ut 50% av vattnet, har ni parkett eller annat slätt golv så lyft försiktigt upp möbeln eller ställningen som akvariet står på och få in en matta under så kan ni skjuta hela ekipaget över golvet.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Tack för tipsen grabbar.....allt gick bra fick dock tömma ca 75% av vattnet innan det gick och dra möbeln över golvet som tur är blev det inga märken i parkett golvet .

              Fiskarna värkar må bra, dock så värkar det som en skalar blev lite stressad av det hela eftersom den var svartgrå innan och nu är den nästan vit hehe.

              Känns bara så jävla störigt när jag vet att mitt nya akvarium kommer om ca 2 veckor jaja kvinnor
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • snippidippi
                • October 2009
                • 81

                #8
                køp ett øl/vin bryggar kit, då får du hævert och 2st 25l tunnor, perfekt till akvarie bruk, kostar runt 100:- men vet inte vilka som sæljer sånna i sverige. Ø & B kanske?

                Kommentar

                Arbetssätt...