Gödning eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Warmar
    • January 2010
    • 25

    Gödning eller ej?

    Hej


    Jag ska byta botten sand i mitt 54 l kar. Tänkte lägga över så mycket vatten som möjligt i hinkar tillsammns med fisk. När man då lägger i den nya sanden och växterna (några nya tillkommer också). Hörde med akvarieaffären att jag bör låta bli att mata fiskarna på några dagar och sedan öka matningen efterhand pga att botten kemin försvinner när jag byter.
    Betyder det att man man bör låta bli att ha gödning i akvariet också?
    Eftersom nya växterbehöver gödning så bör jag väll tillsätta det, Eller är det risk för algebomb då?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    du ska nog absolut inte öka matningen efter att ha bytt ut allt vatten etc. rick för Nitritbomb då det ej finns några bakterier som bryter ner Nitritet.

    anvand så mycket gammalt vatten du kan o använd samma filter utan att rengöra det.

    Kommentar

    • Warmar
      • January 2010
      • 25

      #3
      okej. Bör jag ha växtgödning i vattnet efter jag bytt sand?

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Föregående hade nog inte läst ditt inlägg ordentligt. Men det är sant att du ska ta det lugnt med matningen ett tag för att sedan öka.

        Ang gödningen så kör på, växterna behöver den

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          aah.. jag fattade det som om att han skulle minska matning INNAN han bytte o sen öka när han bytt. Men så var det ju inte. då hade han rätt där på akvarieaffären.

          Kommentar

          • Warmar
            • January 2010
            • 25

            #6
            ok tack men då kör jag på med växtgödning.

            Kommentar

            Arbetssätt...