Ännu mera problem med grumligt vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samot
    • October 2002
    • 111

    Ännu mera problem med grumligt vatten.

    Jag har drabbats av grumligt vatten, och det verkar jag inte vara ensam om. Har letat runt bland gamla inlägg och det verkar vara ett rätt vanligt problem.
    Grumligheten är så pass att jag från kortsidorna bara ser till mitten på akvariet.
    Jag tycker jag ser väldigt små partiklar i vattnet så det kanske är infusioner, men jag tycker inte grumligheten är vit utan lite åt det gröna hållet. Men det kanske beror på att jag samtidigt har lite problem med grönalger på stenar, bakgrund och bottengrus så att det är dom som gör att det ser lite grönt ut. Har läst om infusioner i tidigare inlägg men jag är inte säker på om det är det är det som är problemet.
    Så här kommer hisorien om mitt akvarium så kanske ni kan säga vad som är det troliga problemet.

    Det är på 250l, inga växter, lavasten, engelsk sjösten.
    Filter: Eheim 2028 med Ehfimech och Ehfisubstrat Pro.
    Lysramp: 2st Sylvania Aquastar som är tända mellan 10-21.

    Jag startade upp det för ca. 10 veckor sedan, utan att slå i någon bakteriekultur. Körde det 2v utan fisk, sen med 2st Ancistrus i 4v, sen 6st Rödzebra i nu 4v.
    Matar en gång om dagen men växlande TetraCichlid (sticks) och Hikari Cichlid Gold (mini pellets). Jag ger dom inte mer än att de äter upp det på ett par minuter.
    Började när jag satte i Ancistrus att göra delvattenbyten på 10-15%/vecka, sen när jag satt i Rödzebra så gick jag upp till ca. 35%/vecka.
    Men efter 2v med Rödzebra så började det växa rätt mycket grönalger, så för att försöka förhindra att de blev mer så bytte jag för 2 veckor sedan 50% av vattnet. Och samtidigt så gjorde jag rent rutorna och sög rent lite på det översta skiktet av bottengruset, detta hade jag inte gjort tidigare.
    Och det var efter det som det började bli grumligt, det kanske hade varit lite förut men det var nu det blev riktigt dimmigt. Bytte i fredags 50% till, och det blev klarare men det är nu värre igen.

    Så vad tror ni är det infusioner?
    Om det är det så var väl ett bra sätt att bli av med dem att släcka ner och täcka för akvariet i ett par dagar?
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    mitt akvarium blev med vitt med lite grönt inslag, det är nog nån sorts algblomning.. jag såg till att inte ha på lampan för länge, hade lite mer snabbväxande växter i typ vattenpest..
    i ett annat akvarium blev det endast helt mjölkvitt, där slutade jag med matningen i två dagar, mörklade det på natten & kanske fram till 13-14 på dagen.. vill ju se lite på det med, men såg till att det inte fick nåt ljus alls under kanske 15-16 timmar per dag i två dagar..
    det hjälpte mig iallafall nu är det inget sånt alls längre i nåt av mina 4 akvarium...

    160L Eldstjärt praktboia & guppy
    110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
    50L zebraciklider + yngel
    45L guppyyngel & segelmolly yngel
    9.5L nybyggt av glasrester för odling av små fisk =)
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • samot
      • October 2002
      • 111

      #3
      Jag ska prova att mörklägga helt i 2-3 dygn genom att vira runt lakan eller dyligt. Man bör alltså ej mata någonting under tiden?
      Funderar på att göra ett rejält vattenbyte (ca. 50%)innan jag mörklägger, verkar det vettigt?

      Kommentar

      • Hekto
        • November 2003
        • 35

        #4

        Hej hopp,
        Hur vet aman att det är infusioner man har i vattnet ?
        Mitt vatten är lite grumligt..mera åt det bruna hållet i färgen.
        Och det är inte så svårt att se partiklarna.
        DEt sitter liksom på växter och lägger sig på trägrenarna osv..

        Vad tror ni ?
        Vad kan jag göra åt det?

        Tacksam för svar...
        Hanna

        Kommentar

        • gigardt
          • February 2003
          • 772

          #5
          Hej Hanna!Fråga i ett eget ämne så får du lättare svar.
          MVH Richard
          600l Sydamerika(invånare se nedan)
          7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
          500l innedamm(Koi)
          4500l Damm(Koi)
          125l yngelburk
          400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

          Kommentar

          • Hekto
            • November 2003
            • 35

            #6

            Rickard:
            Provar ett eget ämne nu

            Kommentar

            • Zamad
              • May 2003
              • 310

              #7
              Jag fick ett kanon tips från en lokal uppfödare här i sundsvall om hur jag skulle göra för att bli kvitt infusorier. Det kanske låter lite knasigt men mitt vatten blev kristall klart efter ca 5-6 dar.

              Så här ska du göra, skaffa fram vanlig matjord viktigt att den inte innehåller benmjöl eftersom de kan skada fisken. Den mesta matjorden idag innehåller oftast inte benmjöl ändå.

              Fyll en stor hink med ca 10l tempererat vatten och lägg i två nävar matjord och låt det stå 24 timmar i rumstemepratur.
              I hinken bildas det en bakterie kultur som du behöver, eftersom infusorier ofta uppkommer vid relativt nystartade akvarier med dålig bakterieflora.

              Efter den stått i 24 timmar tar du bort all jord och rester som flyttit upp till ytan med en håv och plocka också ur jorden i hinken. Häll sen i vattnet i akvariet, det kommer känns lite konstigt att hälla i det där smutsiga vattnet i akvariet men efter några dar så kommer vattnet vara 100% klart. Du kan också spara lite jord från hinken och strö de vid insuget på pumparna. Och byt absolut inget vatten.. då förväras det bara och du blir aldrig kvitt infusorierna. Ha belysningen släckt, du behöver inte täcka över alla rutor om nu inte du har en massa ljus på akvariet hela dan.

              Ha tålamod efter du haft i jordvattnet, det tog ca 4-5 dar för mig innan vattnet blev klart.

              Så här snyggt blir akvariet efter du haft i jordvattnet:

              http://medlem.spray.se/zamad123/hpbimg/100_0714.JPG

              Och nu ca 2 veckor senare ser det ut så här=)

              http://medlem.spray.se/zamad123/hpbimg/100_0748.JPG

              Det finns säkert nån fler som har testat det och kan förklara vad som händer med infusorierna=) allt jag vet är att de flög ut och in i pumpen men sen när jorden kom i så fastna dom i filtret=)

              Mvh Daniel

              Kommentar

              • chrille_91_3
                • December 2003
                • 409

                #8
                <font color="black">fan va grymt!</font id="black">
                msn: christianedlund1@hotmail.com
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Zamad


                  Fyll en stor hink med ca 10l tempererat vatten och lägg i två nävar matjord och låt det stå 24 timmar i rumstemepratur.
                  I hinken bildas det en bakterie kultur som du behöver, eftersom infusorier ofta uppkommer vid relativt nystartade akvarier med dålig bakterieflora.

                  Efter den stått i 24 timmar tar du bort all jord och rester som flyttit upp till ytan med en håv och plocka också ur jorden i hinken. Häll sen i vattnet i akvariet, det kommer känns lite konstigt att hälla i det där smutsiga vattnet i akvariet men efter några dar så kommer vattnet vara 100% klart. Du kan också spara lite jord från hinken och strö de vid insuget på pumparna. Och byt absolut inget vatten.. då förväras det bara och du blir aldrig kvitt infusorierna. Ha belysningen släckt, du behöver inte täcka över alla rutor om nu inte du har en massa ljus på akvariet hela dan.

                  Ha tålamod efter du haft i jordvattnet, det tog ca 4-5 dar för mig innan vattnet blev klart.

                  Mvh Daniel
                  Väldigt intressant! De här receptet ska jag spara på om jag skulle få samma problem! Tack för att du dela med dig av "receptet"
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • Peter_F
                    • October 2003
                    • 693

                    #10
                    Zamad: Jag är jäkligt sugen på att testa din "patentare", delvis för att inget annat har fungerat. Jag har ett 300L med 60% växter.

                    FRÅGA: Överlever växterna mörkläggningen??? (Vem som helst får svara

                    //Peter
                    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Detta låter som substratsoppan dom brukar tipsa om på Aquatic Plant Digest:
                      http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/soil-soup.html

                      Ett sätt att göra näringsfattigt akvatiskt slam, liknande det som finns i inkörda akvarier.

                      Jag gissar att redox i vattnet och kolloider med chelateringsförmåga gör näringen icke tillgänglig för infusorierna. Eller nått sånt.

                      Borde ha motsatt effekt på grönvatten.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Zamad
                        • May 2003
                        • 310

                        #12
                        Har ni problem med infusorier ska ni absolut testa "substratsoppan" =)

                        Peter: eftersom du sa vem som helst får svara så tror jag inte att dina växter hinner dö av att du släcker belysningen helt några dagar. Det bästa vore ifall du kanske kan flytta över växterna till nått mindre kar lite temporärt. Jag hade mitt akvarium släckt tre dagar sen efter de drog jag ner tiden till 6 timmars belysning om dan och ökade med tiden. Jag slutade även att mata helt under den här perioden.

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Och för att svara på ursprungliga frågan gissar jag att grumlingen är en fällning som du blir kvitt genom att låta bli vattenbyte en vecka. Inget annat behövs, ingen mörkläggning eller så. En viss risk att det gröna blommar upp finns visserligen så du gör det på egen risk. Lite mer humusämnen snabbar upp processen, så du kan ju köra med jordtricket också.

                          Kommentar

                          • Peter_F
                            • October 2003
                            • 693

                            #14
                            Zamad: Har ingenstans att göra av så mycket växter. + att jag har bottengödning så jag vill helst inte dra upp växterna. Jag chansar.

                            Tack
                            Peter
                            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                            Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                            Kommentar

                            • Zamad
                              • May 2003
                              • 310

                              #15
                              Okej, hur ser dina fiskar ut att må?? Man kan lätt få syrebrist om man har infusorier, därför är det många som sätter i nån extra luftpump eller något som syresätter vattnet. För mig behövedes det inte eftersom jag pumpar ca 2500l/h i mitt 320l akvarium, men har man mindre cirkulation i samma kar så kommer det förmodligen att dröja längre innan man hinner bli kvitt infusorierna. Är inte 100% på att de är så, men det känns ganska logiskt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...