mitt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    mitt vatten

    Hej, gjorde mitt första vattentest nyligen (Sera stickor), allt ser bra ut men tänkte bara höra om något kan vara särskilt bra att ha i bakhuvudet vad gäller fiskval i framtiden och så

    NO3 - 10-25
    NO2 - 0
    GH - >6
    KH - 0-3
    Ph - 7

    Beskrivning fanns inte på svenska så jag undrar även över det här med hårdhet, nu åkte tydligen det pappret till skräpet men på engelska stod det 2 olika hårdheter..GH och KH..hjärnsläpp nu när jag sitter här ju.. iaf vad innebär de?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av danne0301
    Hej, gjorde mitt första vattentest nyligen (Sera stickor), allt ser bra ut men tänkte bara höra om något kan vara särskilt bra att ha i bakhuvudet vad gäller fiskval i framtiden och så

    NO3 - 10-25
    NO2 - 0
    GH - >6
    KH - 0-3
    Ph - 7

    Beskrivning fanns inte på svenska så jag undrar även över det här med hårdhet, nu åkte tydligen det pappret till skräpet men på engelska stod det 2 olika hårdheter..GH och KH..hjärnsläpp nu när jag sitter här ju.. iaf vad innebär de?
    Det e väl lätt att googla men jag får för mig att KH är karbonathårdheten och man avser då halten Ca2+-joner i vattnet. GH är väl ett mått på vattnets totala hårdhet och där tar man även med andra katjoner såsom Mg2+,K+ mfl. Är som sagt inte säker på detta dock.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Karbonat..så var det ja, tack.
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      Arbetssätt...