Varför så lågt pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MajaLisa
    • December 2007
    • 19

    Varför så lågt pH?

    pH i mitt akvarium är under 6. (Tetras dropptest) Vad kan det bero på?

    Fiskarna mår bra. Akvariet är på 275L och drivs av två pumpar som filtrerar ca 1500L/h. Jag tillsätter inga vattenberedningsmedel. Kranvattnet är mjukt och håller pH7. I akvariet finns skifferplattor, engelsk sjösten 50% sand 50%, mycket växter och en redwood-rot.

    Akvariet har varit så här i snart två år och fiskarna mår som sagt bra, de är fullvuxna och leker av och till men jag är nyfiken... vad sänker mitt pH?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Har man ett mjukt (lågt kh) vatten så sjunker ph ganska snabbt, rötter och avfall försurar och nitrifieringen i filtret förbrukar karbonater (kh)!
    När man har ett så pass instabilt vatten är det viktigt att göra ett delvattenbyte varje vecka!
    Det är just karbonathårdheten som förhindrar ph att sjunka farligt lågt!
    Senast redigerad av åheim; 23 January 2010, 22:03.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #3
      Ursprungligen postat av MajaLisa
      pH i mitt akvarium är under 6. (Tetras dropptest) Vad kan det bero på?

      Fiskarna mår bra. Akvariet är på 275L och drivs av två pumpar som filtrerar ca 1500L/h. Jag tillsätter inga vattenberedningsmedel. Kranvattnet är mjukt och håller pH7. I akvariet finns skifferplattor, engelsk sjösten 50% sand 50%, mycket växter och en redwood-rot.

      Akvariet har varit så här i snart två år och fiskarna mår som sagt bra, de är fullvuxna och leker av och till men jag är nyfiken... vad sänker mitt pH?
      Ditt vatten i kranen är ju neutralt från början. Rötter ger oftast viss pH sänkning. Även mycket växter ger lägre pH.

      Ett pH på 6 är inget problem i sig om man bara har fiskar som trivs i det.

      Vad har du för fiskar?

      //Roger

      åheim kom vist emellen med en mer vetenskaplig förklaring. Håller helt med dig åheim.
      Discus for life

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2888

        #4
        Mycket växter ger ett högre pH ifall belysningen är tillräcklig för att fotosyntesen kan fungera. Detta för att CO2 förbrukas vilket kan ge ganska höga pH-värden ifall inte mera CO2 tillsätts.
        Däremot kan man få ett lågt pH i akvarier som varit i gång länge (flera år)beroende på processer i bottenmaterial och filter vilket nämnts tidigare, mycket fisk osv.
        Rengöring av filter som steg ett och regelbundna veckovisa delvattenbyten kan vara ett sätt att hålla pH neutralt ifall man så vill.
        En koll på hur bra belysningen är eller ifall lysrören är gamla kan också vara bra.
        Gör en pH-kontroll på morgonen och en på kvällen för att se eventuella skillnader.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Som åheim skriver - har man ett mycket lågt KH så faller pH oerhört snabbt och då bör man antingen byta vatten ofta så att det inte hinner sjunka eller så bör man buffra vattnet (t.ex. med kalk).

          Problemet är väl ofta inte det låga pH-värdet i sig utan att vattnet är instabilt. Har man ett mycket lågt KH i ett västakvarium kan pH variera uppåt 2-3 enheter mellan dag och natt och detta är definitivt inte hälsosamt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2888

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Som åheim skriver - har man ett mycket lågt KH så faller pH oerhört snabbt och då bör man antingen byta vatten ofta så att det inte hinner sjunka eller så bör man buffra vattnet (t.ex. med kalk).

            Problemet är väl ofta inte det låga pH-värdet i sig utan att vattnet är instabilt. Har man ett mycket lågt KH i ett västakvarium kan pH variera uppåt 2-3 enheter mellan dag och natt och detta är definitivt inte hälsosamt


            "Problemet" i ett växtakvarie är ju just att fotosyntesen vid god belysning kan ge ett pH-värde på 8 fram på kvällen, från ett kanske neutrallt pH på morgonen. KH spelar inte någon roll i det sammanhanget. Däremot kan ju ett högre KH förhindra att pH hamnar under det neutrala värdet 7.
            Att tillsätta kalk är ju ett bra sätt att förhindra ett lågt pH men kanske inte önskvart i ett växtakvarie där man vill ha ett pH på 6,6-6,8 vid KH3-4. Enda möjligheten man har här är ju att tillsätta CO2 för att behålla ett stabilt pH.
            Utan möjlighet att tillföra CO2 får man balansera växter och belysning och belysningstid för att förhindra att pH:t sticker iväg uppåt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Håller med om att särklassigt bästa sätta sättet att ha ett stabilt lågt pH är med CO2.

              Dock så är det i regel bättre att ha ett stabilt PH som ligger lite högt än ett pH som varierar rejält
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 January 2010, 16:11.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2888

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Håller med om att särklassigt bästa sätta sättet att ha ett stabilt lågt KH är med CO2.

                Dock så är det i regel bättre att ha ett stabilt PH som ligger lite högt än ett pH som varierar rejält
                Med CO2 är det möjligt att hålla ett stabilt pH. Variationer i KH-värde har jag inte kunnat uppmäta utan det ligger konstant på 3-4KH (kommunalt Göteborgsvatten).

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Med CO2 är det möjligt att hålla ett stabilt pH. Variationer i KH-värde har jag inte kunnat uppmäta utan det ligger konstant på 3-4KH (kommunalt Göteborgsvatten).
                  Sorry skrev självklart fel ovan - skulle ha stått pH och inte KH (nu ändrat)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • MajaLisa
                    • December 2007
                    • 19

                    #10
                    Tack för bra svar!
                    Pga av familjesituation (bebis har mitt stackars akvarium varit något eftersatt de senaste månaderna så det stämmer säkert att vattenmiljön inte är den bästa. (ingen nitrit dock!) Det får bli täta delvattenbyten nu en period och därefter en serie vattentester så får vi se om det räcker eller om jag även behöver buffra.

                    I karet som är drygt 2 år gammalt bor: 2 scalarer, 2 laetacara dorsigerus ciklider, 6 ancistrus malar (varav 1st 13cm och övriga 6-8 cm) och 20 tetror, (citron- serpa- och vinkel-) Ca halva bottenytan består av växter och jag har mycket ljus: 4 rör, 2 spottar och skymningsbelysning.

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Du vinner ingenting på att gå från eftersatta vattenbyten till täta.. nöj dig med att göra det regelbundet nu istället.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...