Nitrit/Nitrat och teststickor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Västerlid
    • August 2006
    • 5

    Nitrit/Nitrat och teststickor

    Har med hjälp av JBL`s teststickor fått fram att Nitratvärldet i mitt 700l akvarium ligger på 250mg/l... Kan detta verkligen vara möjligt???? Fiskarna är inte sjuka på något sätt men jag blir lite orolig. I den lokala zoobutiken säger dom att det är Nitrit som brukar vara högt men det visar med hjälp av dropptest 0,3 mg/l. Är det någon som kan ge klarhet i detta?
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #2
    Har du kollat skalorna? Är det verkligen mg/ml på bägge?
    www.devons.se

    Kommentar

    • Västerlid
      • August 2006
      • 5

      #3
      Ja, det står mg/l vatten på både stickorna och dropptestet.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Verkar högt, men nitrat är tämligen ofarligt för de flesta fiskar. Byt mer vatten om du behöver och köp lite fler snabbväxande växter för att få ner det

        Däremot bör nitriten ha ett nollvärde
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Västerlid
          • August 2006
          • 5

          #5
          Bildas inte Nitrat av Nitrit eller har jag fattat det fel? Nitit värdet skulle vara<0.3mg/l

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #6
            Ursprungligen postat av Västerlid
            Bildas inte Nitrat av Nitrit eller har jag fattat det fel? Nitit värdet skulle vara<0.3mg/l
            Nitrit ombildas till nitrat med hjälp av nitrifieringsbakterier! Nitrittestets lägsta mätvärde brukar vara 0-0.3!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Hörnsten
              • January 2010
              • 123

              #7
              Det är inte så att du göder växterna med något som innehåller nitrat, t.ex. PMDD? Annars är det nog något skumt med teststickorna.

              Kommentar

              • Västerlid
                • August 2006
                • 5

                #8
                Det är så att jag inte har några växter där. Har bara 10 grader i vattnet så fiskarna är i halvdvala. Är dammfiskar som är inne över vintern. Ingen mat heller.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Då är det nog inte så konstigt att du har mycket nitrat, nitrat är i princip ett näringsämne som bildas av fiskarnas bajs och matrester och liknande. Först bildas nitrit (farligt i höga doser), sen nitrat. Så för att bli av med nitratet kan du som någon sade göra delvattenbyten lite oftare, eller plantera växter.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Hörnsten
                    • January 2010
                    • 123

                    #10
                    Ursprungligen postat av Västerlid
                    Det är så att jag inte har några växter där. Har bara 10 grader i vattnet så fiskarna är i halvdvala. Är dammfiskar som är inne över vintern. Ingen mat heller.
                    Aha, då instämmer jag också i kören. Du kommer antagligen att behöva göra några delvattenbyten under vintern. Fortsätt mäta.

                    Kommentar

                    • Västerlid
                      • August 2006
                      • 5

                      #11
                      Okej... Tack så mycket för hjälpen...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...