Höja KH med kalk i filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppen
    • June 2009
    • 41

    Höja KH med kalk i filter?

    Jag läste i artickeln om hur man ändrar vattenvärdet (i zoopet bas) att man kan höja KH om man filtrerar genom kalk, hur gör man det om man har filterhörna? Är det effektivt? Här i Växjö så ligger KH i kranen tydligen runt ett och det är ju alldeles för lågt. Höjer man inte PH oxå med kalk? PH ligger på åtta här så det vill jag inte höja.
    Tacksam för svar
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Kalk höjer inte ph högre än till ca 7,5 så det är inga problem!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Guppen
      • June 2009
      • 41

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Kalk höjer inte ph högre än till ca 7,5 så det är inga problem!
      Ok det va ju bra men är det effektivt med kalk i filter och hur gör man i filterhörna?

      Kommentar

      • TelgeFoto
        • January 2007
        • 68

        #4
        Men det gäller inte i saltvatten va? När pH i min saltvattenspyts sjunker ner under 8 höjer jag det till 8,2 med kalkvatten. Varför fungerar det i saltvatten med inte sötvatten?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av TelgeFoto
          Men det gäller inte i saltvatten va? När pH i min saltvattenspyts sjunker ner under 8 höjer jag det till 8,2 med kalkvatten. Varför fungerar det i saltvatten med inte sötvatten?
          Vet ej hur det funkar i saltvatten men i sötvatten slutar kalk att fälla ut vid ungefär 7,5. Vad innehåller ditt kalkvatten? Med bikarbonat kan du höja ph högre, 8,3 tror jag...
          Senast redigerad av åheim; 18 January 2010, 19:51.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • TelgeFoto
            • January 2007
            • 68

            #6
            Mitt kalkvatten består av ca en tesked kalciumhydroxid till en liter vatten. Allt löser sig inte så det ligger en del kalk på botten av flaskan. Till 150 l saltvatten tillsätter jag 1-2 l kalkvatten vid behov, vilket på senare tid verkar vara nästan varje dag. Bikarbonat har jag använt för att höja och stabilisera kH.

            Kommentar

            Arbetssätt...