Vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Vattenbyten

    Hur gör ni era vattenbyten ?

    Jag använder hink och skopa, men de blir ganska jobbigt i längden, skulle vilja ha en slang eller nått och koppla till kökskranen, men hur gör man det för bästa sätt.
    Samma sätt när ja ska ta ur vatten så skulle ja vilja kunna koppla slangen från akvariet till toaletten (hur skulle detta fungera)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vanlig Gardena-koppling kör jag med. skruvar av duschslangen o skruvar dit gardena (alltså vanlig trädgårdsslang med koppling)
    http://www.jula.se/skruvkoppling-1-2-3-4-131469

    vid tömning klämmer jag bara dit slang i akvariet o sen suger jag ut så jag får hävert-verkan, sen är det bara låta gå.
    Senast redigerad av hannesc; 17 January 2010, 14:40.

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      I 112-litrarn använder jag en 20-litershink och en slangstump. I 480-litrarn har jag tagit hål i väggen och dragit en permanent slagn till avlopp o påfyllningskran med en trevägskoppling.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • Racerman
        • January 2010
        • 80

        #4
        använder en cirkulationspump (2000l/h) med trädgårdsslang, pumpar ut akvarievatten sen tvärtom , lägger pumpen i en hink under badkarskranen ocgh fyller på med vatten... lätt som en plätt
        240liter Tetror, Co2, PMDD
        110liter Äppelsnäckor... thats it

        Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Finns en bra beskrivning här på Zoopet på avdelningen Artiklar under akvarietillbehör.
          Gillar dock inte att ha en slamsug av den modellen påkopplad. Har istället en bit filtermatta runt änden i akvariet. Då kan man nämligen fylla slangen med vatten från kranen först och slipper suga. Sen kopplar man loss slangen från kranen när den är fylld, så rinner det av sig själv.
          Behövs det slamsugas har jag nippel på slamsugen och koppling på akvarieänden av slangen. Superenkelt.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          Arbetssätt...