Försskräckande upptäck!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    Försskräckande upptäck!

    Igår upptäckte jag att jag hade 0,5mg/L Nitrit i vattnet pumpen är inte helt inkörd en så jag hade i 1tsk salt per 100 liter och stoppade matning dom fick ingenting igår.
    Kollade värdena igen nu på morgonen och dom var ofärändrade så ja bestämde mig för att göra ett delvattenbyte på ca 15% och köra i en och enhalv dos av Easy-Life.

    När jag hade tömt ut ungefär 7% av vattnet så gick ja in i badrummet för att kolla så slangen inte hade åkt ifrån golvbrunnen då tycker jag strålen verkar hård så ja kollar lite närmre på det och gissa vad jag hittade, Min minsta Praktbotia hade åkt upp i slangen och låg nu i kläm inne i slangen mot snabbkopplingen i endan av den försäkreäckt som ja blev så tog jag upp slangen satte den på kranen o spolade tillbaka vattnet ner i karet igen jag följde Botian hela vägen genom slangen tills han plumsade ner i karet igen han verkade lite chockad men nu 1 timme senare verkar han må bra igen
    Tåliga små rackare det där.
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Tips: Byt 50% av vattnet för att minska nitriten och sedan var annan dag 20% tills nitriten är 0. kör med vattenberedning varje gång motsvarande bytt mängd vatten.
    Checking out...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Ursprungligen postat av Danne_85
      Igår upptäckte jag att jag hade 0,5mg/L Nitrit i vattnet pumpen är inte helt inkörd en så jag hade i 1tsk salt per 100 liter och stoppade matning dom fick ingenting igår.
      Kollade värdena igen nu på morgonen och dom var ofärändrade så ja bestämde mig för att göra ett delvattenbyte på ca 15% och köra i en och enhalv dos av Easy-Life.

      När jag hade tömt ut ungefär 7% av vattnet så gick ja in i badrummet för att kolla så slangen inte hade åkt ifrån golvbrunnen då tycker jag strålen verkar hård så ja kollar lite närmre på det och gissa vad jag hittade, Min minsta Praktbotia hade åkt upp i slangen och låg nu i kläm inne i slangen mot snabbkopplingen i endan av den försäkreäckt som ja blev så tog jag upp slangen satte den på kranen o spolade tillbaka vattnet ner i karet igen jag följde Botian hela vägen genom slangen tills han plumsade ner i karet igen han verkade lite chockad men nu 1 timme senare verkar han må bra igen
      Tåliga små rackare det där.
      Sätt ett insugsskydd på slangen så slipper dina fiskar riskera att sugas med
      Ang. nitrit, gå längst ner på sidan så kan du läsa de bästa åtgärdena! http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=73
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Nitrit ? Hur lyckas ni få det i era kar igentligen ?
        Ta´t lugnt med matning och överdosera filtreringen så slipper man det
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          överdosera filtreringen så slipper man det
          Det absolut viktigaste! Har man överdimensionerat filtreringen så har man råd att mata lite mer, inte för att det behövs alltid, men det blir ju lätt så när man är nybörjare.

          Kommentar

          • Danne_85
            • September 2009
            • 667

            #6
            Jo jag ska sätta på ett insugsskydd till nästa gång jag ar gjort ett vattenbyte nu och haft o beredningsmedel karet har inte vart igåg sålänge så filtret har nog inte fått alla dom nyttiga bakterierna en.
            Men ja fortsätter men vattenbyten o så till den e nere på noll.
            Har även satt i en till pump så nu har ja filtrering som enligt deras manualer sammanlagt ska räcka för 500 liters kar men den lilla pumpen ska ja byta ut mot en ny större som ja väntar ska komma med posten så kommer jag ha filtrering på 3300L/h det borde väll endå räcka ganska långt.
            Ska göra nya tester lite senare idag och sen imorn när ja kommer från jobbet för att se om det går åt rätt håll.
            Som nånskrev tror jag att ja matat för mkt i ett så nystartat kar men just nu råder matförbud. =)
            Mvh: Danne

            Foton:
            http://www.blackroomphotos.com

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Späda ner sig till noll.......hallo?

              som kemist så kan jag bara le... om du lyckas att få ner det till noll (vilket egentligen är omöjligt) eller ytterst nära, isåfall beror det inte på spädning. Nej när du är nere under 0,2 ppm (mg/L) kan du börja simma lugnt.. 0,5 mg/L skulle inte göra mig så rädd att jag gör 50% iga byten (vilket ger större svängningar) utan 20 % iga kanske...

              Kommentar

              • Danne_85
                • September 2009
                • 667

                #8
                Ursprungligen postat av Xul
                Späda ner sig till noll.......hallo?

                som kemist så kan jag bara le... om du lyckas att få ner det till noll (vilket egentligen är omöjligt) eller ytterst nära, isåfall beror det inte på spädning. Nej när du är nere under 0,2 ppm (mg/L) kan du börja simma lugnt.. 0,5 mg/L skulle inte göra mig så rädd att jag gör 50% iga byten (vilket ger större svängningar) utan 20 % iga kanske...

                Ja har dock inte gjort nått vattenbyte på 50% snarare 20% ungefär och ja har i medel vid varje byte så dom goda bakterierna ska komma igång fortare för att sean kunna bryta ner nitritet själv men ja kanske är helt ute o cyklar nybörjare som man e har läst till mig allt här via zoopet så...
                Vill som sagt försöka bli av med nitritet helst utan nitrivec då det endå inte e några jättemängder jag har.

                Mvh: Daniel
                Mvh: Danne

                Foton:
                http://www.blackroomphotos.com

                Kommentar

                Arbetssätt...