Aqua Manager / Log

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Aqua Manager / Log

    Är det någon som använder sig av program som man kan spara sina vattenvärden?
    Isåfall vilket program använder ni?
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    ?

    Skriv upp det på papper eller i excel.... Fast det kanske är viktigare att skriva upp vattenbyten och tillsatser som som jag ser det..

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Jo, har tänkt på det men jag vill ha det i grafer.. Är inte helt nöjd med programmet jag har nu men det ser ut såhär:


      Jag vet inte hur man skulle göra det i excel..

      Kommentar

      • alvea
        • March 2009
        • 26

        #4
        Jag älskar Excel! Det verkar som det program du använder bygger på samma principer som Excel. Dvs, du för in rådata som du sen omvandlar till grafer beroende på vilka parametrar du är intresserad av.

        Tex, i olika kolumner skriver du datum, pH (bara som exempel) Sen använder du funktionen för grafer och kan se hur pH förändras med tiden, precis som det ser ut i det programmet du använder nu.
        Du kan lägga till hur många parametrar du vill och se hur de förändras i förhållande till varandra etc. Det går att göra hur många olika grafer som helst.

        Använd "Hjälp"-funktionen i Excel för att komma igång. Där har jag lärt mig det mesta
        ____________________________________

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Kan du inte skicka ett exempel? Liksom ett redan fyllt excel-ark?

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Prova aquacalculator, använder det enbart för att räkna ut saltmängd till vattenbyte men jag tror man kan få värdena i ett diagram..
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • alvea
              • March 2009
              • 26

              #7
              Det e ju lite svårt att förklara Excel via meddelanden Men kanske nån du känner kan visa dig?

              Jag har iofs inte kollat in aquacalculator, men där verkar det ju om allt är klart, bara att trycka in siffror. Verkar riktigt bra. Och du verkar ju få ut grafer från det?
              ____________________________________

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                jo men du kan ju spara det excel-arket du gjort och skicka det till mig så kan jag se hur du ställt upp allt..

                Jag kollade in excel lite och det verka funka bra men, kan man inte få uppdaterade grafer?
                eller måste jag göra en ny graf varje gång jag lägger till ett datum?

                Kommentar

                Arbetssätt...