Hur göra med PH samt hårdhet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #16
    Först bör du skaffa ett bra KH test (dropptest) och fastställa ditt vekliga kH! Hur mycket bikabonat som behövs sen för att uppnå KH 4 varierar väldigt mycket så det går inte att säga, börja med 1tsk och mät dig fram, viktigt att göra ett ordentligt vattenbyte innan! Vill du ha låg hårdhet, PH och samtidigt ett bra KH så är det osmosvatten, bikarbonat och co2 gäller, alltså en hel del pyssel Du kan med största sannolikhet få det att funka bra utan att göra ett smack med vattnet men det är viktigt med regelbundna delvattenbyten om du har ett lågt KH!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Först bör du skaffa ett bra KH test (dropptest) och fastställa ditt vekliga kH! Hur mycket bikabonat som behövs sen för att uppnå KH 4 varierar väldigt mycket så det går inte att säga, börja med 1tsk och mät dig fram, viktigt att göra ett ordentligt vattenbyte innan! Vill du ha låg hårdhet, PH och samtidigt ett bra KH så är det osmosvatten, bikarbonat och co2 gäller, alltså en hel del pyssel Du kan med största sannolikhet få det att funka bra utan att göra ett smack med vattnet men det är viktigt med regelbundna delvattenbyten om du har ett lågt KH!
      Det var dropptest jag använde mig av faktiskt. men får ta med lite vatten till närmaste zooaffär här på måndag eller tisdag så får de kolla med sina tester, så får vi se vad deras test säger, känns konstigt att jag lyckas misslyckas med KH flera gånger i rad, testade alla saker 3 gånger bara för att vara säker och jag fick samma resultat alla tre gånger på PH, GH, KH och NO2 :/

      Kommer få en osmos maskin (eller vad man nu ska kalla det) av en polare snart och får ta och köpa bikarbonat asap.

      Givetvis gör jag vattenbyten varje vecka, eller rättare sagt kommer göra det om två till tre veckor, vill låta saker köra in sig en smula först.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #18
        Bara ett "dumt" tillagg. du sa att vattenveket hade 8,5 i pH.. Glom det med en gang.. ej sa relevant om det inte ar hart buffrat

        Farskvattnet innehaller ej koldioxid och det andras.. rakna med i alla fall ett avdrag pa 0,2 (minst) i pH
        Senast redigerad av Xul; 11 January 2010, 22:00.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #19
          Ursprungligen postat av Xul
          Bara ett "dumt" tillagg. du sa att vattenveket hade 8,5 i pH.. Glom det med en gang.. ej sa relevant om det inte ar hart buffrat

          Farskvattnet innehaller ej koldioxid och det andras.. rakna med i alla fall ett avdrag pa 0,2 (minst) i pH
          jo det vet jag om, vattnet sjunker faktiskt till 7.9-8.0 om det får stå i en tom spann över natten, men PHt är som sagt ingen fara längre, alla värden är sjyssta utom karbonathårdheten :/
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #20
            Det dök upp en ny tanke nu när karet börjar närma sig en månad igång, jag har kollat alla värden en gång i veckan nu och de ligger stadigt på
            6-6.5 PH
            4-5 GH
            0 NO2
            KH 1 men detta tror jag beror på fel i testet, verkar bli för stora droppar i seras dropptest så jag litar inte på det, Danne_85 har exakt samma vatten och hans ligger på 3-4 så jag litar inte på mitt test dvs :P

            Men nu till frågan, vid vattenbyte så kommer ju PH höjas ganska kraftigt även om jag bara byter 20-25% åt gången, jag kommer ha i Easylife FFM men det gör ju inget mot PHt utan tar bara bort tungmetaller etc. Så ska jag införskaffa ph 6.5 buffer eller ha i lite ek extract eller det är lugnt oavsett?
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #21
              Ursprungligen postat av Marnat
              Det dök upp en ny tanke nu när karet börjar närma sig en månad igång, jag har kollat alla värden en gång i veckan nu och de ligger stadigt på
              6-6.5 PH
              4-5 GH
              0 NO2
              KH 1 men detta tror jag beror på fel i testet, verkar bli för stora droppar i seras dropptest så jag litar inte på det, Danne_85 har exakt samma vatten och hans ligger på 3-4 så jag litar inte på mitt test dvs :P

              Men nu till frågan, vid vattenbyte så kommer ju PH höjas ganska kraftigt även om jag bara byter 20-25% åt gången, jag kommer ha i Easylife FFM men det gör ju inget mot PHt utan tar bara bort tungmetaller etc. Så ska jag införskaffa ph 6.5 buffer eller ha i lite ek extract eller det är lugnt oavsett?
              Att pH ändrar sig något vid delvattenbyte är inget problem. Vad som kan vara intressant är att kolla pH morgon och kväll för att se skillnaden. Har man mycket växter och god belysning så "pikar" pH på kvällen genom att all CO2 är förbrukad. Så tillför man inte CO2 i ett växtkar så kan det bli ganska stora variationer i pH över dygnet. Jag har dock aldrig sett att såna variationer av pH påverkar fiskarna direkt. Men för växterna blir det ju en begränsande faktor genom brist på CO2.

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #22
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Att pH ändrar sig något vid delvattenbyte är inget problem. Vad som kan vara intressant är att kolla pH morgon och kväll för att se skillnaden. Har man mycket växter och god belysning så "pikar" pH på kvällen genom att all CO2 är förbrukad. Så tillför man inte CO2 i ett växtkar så kan det bli ganska stora variationer i pH över dygnet. Jag har dock aldrig sett att såna variationer av pH påverkar fiskarna direkt. Men för växterna blir det ju en begränsande faktor genom brist på CO2.

                Tack för det svaret, skönt att veta att jag inte behöver oroa mig så mycket, jag har ju inte CO2 men jag tillsätter varje morgon EasyCarbo.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                Arbetssätt...