Hur göra med PH samt hårdhet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Hur göra med PH samt hårdhet.

    Jag har tänkt mig att ha SA dvärgciklider i mitt nystartade akvarium, har kollat över vattenvärden etc jag får i kranen och enligt Vattenverket som jag får vattnet av så ligger värdena i kran på följande:

    PH 8.5
    GH 4.1

    hittar dock ingen info om KH

    Vattnet är med andra ord ganska mjukt redan vilket är bra, men det är på tok för högt PH.

    Bör väl säga att jag har ganska mycket rötter i karet, totalt kanske 10-12kg rötter. Kommer detta räcka för att sänka PH till 6.5-7 ungefär?

    Eller bör jag satsa på något mer för att hålla PH nere?

    Och vidare hur gör jag när jag ska utföra vattenbyten? Jag orkar fan inte kånka 40 liter vatten med spannar känns det som :P
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Jim_J
    • October 2009
    • 254

    #2
    Jag har ungefär samma vattenvärden som du i kranen, och med en hel del rötter ligger jag nu på ca PH 6,5 i karet. Dessutom så blir vattnet aningen surare när det fått lufta några timmar. Gör så här: Häll upp ett glas vatten ur kranen och kolla PH på en gång, vänta därefter ett dygn och kolla PH igen så får du se dina "verkliga" siffror ur kranen.
    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
    350L Diskus
    160L Vattenskalle (lejonhuvud)

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      ska ner till akvarieshoppen idag igen efter jobbet tänkte jag kommer köpa ph stickor etc då var det tänkt så får vi se värdena då.

      De måste tro att jag är galen tjejerna där :P Tredje dagen i rad jag är där nu och köper grejer haha, fast en bra kund är jag åtminstone.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • jocke_999
        • February 2009
        • 101

        #4
        Ursprungligen postat av Marnat
        ska ner till akvarieshoppen idag igen efter jobbet tänkte jag kommer köpa ph stickor etc då var det tänkt så får vi se värdena då.
        Satsa på dropptest istället, mycket mer tillförlitligt!

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Har kommit på att jag hamnat i lite av ett dilemma.

          Jag kommer satsa på en SA biotop i mitt akvarium.
          Och om jag inte läst helt åt helvete fel så kräver de fiskar jag tänkt mig, apisto, tetror samt pansarmalar och l-malar surt och mjukt vatten, dvs ganska lågt PH, KH samt GH.. rätta mig mycket gärna om jag har fel.

          Problemet som jag ser det är att jag kör med sandbotten, som gärna blir ganska kompakt, och då jag har ganska mycket rötter så blir det inte överdrivet mycket bottenyta för växter som kan se till att det kommer ner aeroba bakterier i bottensubstratet för att förhindra de icke välkomna anaeroba bakterierna.

          Till dilemmat då hör ju att sniglar tex. malaysiska sandsnäckor behöver ett relativt högt KH som jag förstått det för att kunna bilda sina skal och må bra.
          Så hur i helsike ska man lösa det utan att slita ut allt och byta bottensubstrat? :P
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2878

            #6
            Ursprungligen postat av Marnat
            Har kommit på att jag hamnat i lite av ett dilemma.

            Jag kommer satsa på en SA biotop i mitt akvarium.
            Och om jag inte läst helt åt helvete fel så kräver de fiskar jag tänkt mig, apisto, tetror samt pansarmalar och l-malar surt och mjukt vatten, dvs ganska lågt PH, KH samt GH.. rätta mig mycket gärna om jag har fel.

            Problemet som jag ser det är att jag kör med sandbotten, som gärna blir ganska kompakt, och då jag har ganska mycket rötter så blir det inte överdrivet mycket bottenyta för växter som kan se till att det kommer ner aeroba bakterier i bottensubstratet för att förhindra de icke välkomna anaeroba bakterierna.

            Till dilemmat då hör ju att sniglar tex. malaysiska sandsnäckor behöver ett relativt högt KH som jag förstått det för att kunna bilda sina skal och må bra.
            Så hur i helsike ska man lösa det utan att slita ut allt och byta bottensubstrat? :P

            Onödigt att försöka styra pH bara för fiskarnas skull. Efter att akvariet varit igång en längre tid så kommer säkert pH att sjunka något beroende på olika nedbrytningsprocesser osv.
            Vad gäller Malajiska snäckor så har jag aldrig sett att dom skulle ha problem med lågt pH eller KH. Har trots lågt pH och KH kämpat med att bli av med dessa rackare. Har nu ett större antal Anatome Helena snäckor som förökat sig rätt bra och som håller övriga snäckor i schack.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Onödigt att försöka styra pH bara för fiskarnas skull. Efter att akvariet varit igång en längre tid så kommer säkert pH att sjunka något beroende på olika nedbrytningsprocesser osv.
              Vad gäller Malajiska snäckor så har jag aldrig sett att dom skulle ha problem med lågt pH eller KH. Har trots lågt pH och KH kämpat med att bli av med dessa rackare. Har nu ett större antal Anatome Helena snäckor som förökat sig rätt bra och som håller övriga snäckor i schack.

              Skitbra!! Då ska jag försöka få tag på några sådana om de malaysiska sandsnäckorna blir för många
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • sehkn0
                • March 2009
                • 131

                #8
                Du borde kanske satsa på Afrikanska ciklider istället? Du verkar ju ha perfekt vatten för sådana.

                Det är konstigt att så många här i forumet skall göra tvärt om mot de förutsättningar de har. Många med lågt PH tillsätter kemikalier för att kunna ha Malawi och andra med högt PH tillsätter medel för att få ner värdet för diskusar.

                "Go with the flow", varför göra det svårare än det behöver vara?

                Sen har jag givetvis all respekt för att du vill ha ett vackert och roligt SA-akvarie.

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av sehkn0
                  Du borde kanske satsa på Afrikanska ciklider istället? Du verkar ju ha perfekt vatten för sådana.

                  Det är konstigt att så många här i forumet skall göra tvärt om mot de förutsättningar de har. Många med lågt PH tillsätter kemikalier för att kunna ha Malawi och andra med högt PH tillsätter medel för att få ner värdet för diskusar.

                  "Go with the flow", varför göra det svårare än det behöver vara?

                  Sen har jag givetvis all respekt för att du vill ha ett vackert och roligt SA-akvarie.
                  Problemet i malawi är att de vill ha stenigt och växtlöst
                  Jag vet att det hade varit mycket enklare att bara köra så, men det finns en anledning till att jag inte haft en enda ökenlevande reptil i mina dar men alldeles för många regnskogsreptiler :P

                  Jag kan inte förklara varför men jag gillar lummigt, jag gillar tätt och jag gillar grönt. Grönt är bra i mångt och mycket
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • sehkn0
                    • March 2009
                    • 131

                    #10
                    Jag håller med dig. Jag skulle också ha svårt med ett akvarium utan växter.
                    Bara synd att så många verkar bo på ställen där vattnet inte stämmer.

                    Du får flytta helt enkelt.

                    Kommentar

                    • Sophia_
                      • January 2009
                      • 454

                      #11
                      Marnat jag vet inte om du köpte teststickor men jag kan annars rekommendera seras testkit. Det är en ganska dyr investering till att börja med, men det är otroligt bra att kunna kolla det man vill kolla på ett bra och säkert sätt. Stickorna har jag hört väldigt mycket negativt om tyvärr.
                      www.devons.se

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sophia_
                        Marnat jag vet inte om du köpte teststickor men jag kan annars rekommendera seras testkit. Det är en ganska dyr investering till att börja med, men det är otroligt bra att kunna kolla det man vill kolla på ett bra och säkert sätt. Stickorna har jag hört väldigt mycket negativt om tyvärr.
                        jag funderar på att köpa en konstant ph mätare från aqua marine men så länge tänker jag införskaffa dropptester, ska kolla vad de har för utbud på den lokala handlaren på lördag, måste oavsett bunkra upp med växter
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marnat
                          jag funderar på att köpa en konstant ph mätare från aqua marine men så länge tänker jag införskaffa dropptester, ska kolla vad de har för utbud på den lokala handlaren på lördag, måste oavsett bunkra upp med växter
                          Du kan släppa det där med PH, det är bara av vikt om du tänker odla survattensfisken! Koncentrera dig på KH som är det enda viktiga egentligen, det bör ligga på minst 4 för att få stabilitet och du kan höja det med lite bikarbonat om det är lågt!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Du kan släppa det där med PH, det är bara av vikt om du tänker odla survattensfisken! Koncentrera dig på KH som är det enda viktiga egentligen, det bör ligga på minst 4 för att få stabilitet och du kan höja det med lite bikarbonat om det är lågt!
                            kollade faktiskt KH för några dagar sen och sen sent igårkväll :P
                            ligger konstant på 4-5.

                            Men som jag förstått det så vill de flesta av mina fiskar ha ganska mjukt vatten, dvs inte mer än just 4-7 för att trivas, så jag tänker sträva efter att hålla det runt de siffrorna om jag kan

                            tack för expertråden åheim

                            ph mätaren som ligger konstant på är faktiskt mer för framtida växter än fiskar då jag någon gång i framtiden kommer köra igång med CO2 också
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              kollade precis värdena med seras testkit

                              PH: 6.5
                              GH: 5
                              NO2: 0
                              KH: 1

                              KH är med andra ord sjukt lågt...

                              resten ser bra ut för vad jag är ute efter så där är jag nöjd, men hur mkt bikarbonat ska jag använda till ungefär 200l? för att få upp kh till ungefär 4dvs

                              och måste jag tillsätta mer bikarbonat varje gång jag kör vattenbyte?
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...