Mätutrustning till sötvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Allroad
    • November 2009
    • 50

    Mätutrustning till sötvatten?

    Istället för en massa droppande eller remsor, finns det inte elektronisk testutrustning som man kan köpa? T ex en multitester/dator som kan kontrollera PH, dH, Nitrit/Nitrat? Är inte bevandrad i området men kanske någon på forumet är det. Skulle gärna lägga lite slantar på något vettigt men har svårt att läsa mig till vad man finner det och vad man ska satsa på när det gäller märke. Gäller sötvatten och behöver inte vara något som larmar/kontinuerligt övervakar. Tänkte att man kunder ha proberna bakom bakgrunden och köra en analys dagligen.

    Anders
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Finns ett som man mäter Ph med som går att köpa i handelen
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • jocke_999
      • February 2009
      • 101

      #3
      Här är två varianter för pH mätning. Googla och du lär finna mer!



      Senast redigerad av jocke_999; 03 January 2010, 23:17.

      Kommentar

      • Allroad
        • November 2009
        • 50

        #4
        Tack för tipsen! Jag var nog lite oklar. Har sett att det finns en hel del mätare för enstaka kemikalier (har googlat en hel del...), t ex American Marine Pinpoint men det jag egentligen skulle vilja ha är en multitester som t ex skulle klara PH, hårdhet, nitrit/nitrat. Har sett att det finns en del datorer som klarar detta men de har även funktioner som styrning av dosering, tänd/släck etc och verkar mest vara inriktade på havsvatten. Undrade om någon har erfarenhet av en sådan "multitester" med diverse prober kopplade till?

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5


          där hittade jag en relativt billig och vad det ser ut som prisvärd ph mätare, så man kan ha konstant koll på PH värdet. 608kr i dagens dollarkurs.

          däremot om du vill ha mätare för NO2, NO3 etc så går priserna upp fort som f-n.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Det finns ingen med 24/7 mätning för dom angivna värden, däremot så har Hanna en mätare som man kan testa dom flesta olika värden med. Det är dock allt annat än billigt.
            Om man kunde mäta dKh fortlöpande så skulle du nog hitta de direkt på saltsidan, det vore nämligen guld värt.

            Styrdatorerna klarar även sötvatten men den marknaden är inte så stor så dom marknadsförs mest åt saltvattensfolk.
            Orsaken är väl att ett välkonstruerat sötsystem får en natulig balans som inte kräver lika mycket övervakning som ett saltsyste.

            Jag har själv en GHL profilux2EX styrdator som kör de mesta från ljus, värme/kyla, dosering, flöden, nivåvakter, och även vattenbyten om jag skulle lägga in det i systemet.
            Datorn klarar av vissa värden som redox, salinitet och ph, den kan även utföra angivna uppgifter om dessa värden går utanför angivna parametrar.
            Detta är dock lite OT...

            //NiXoN

            Kommentar

            • jocke_999
              • February 2009
              • 101

              #7
              Ursprungligen postat av Marnat
              http://dunnsfishfarm.com/ph_monitor_82_ctg.htm

              där hittade jag en relativt billig och vad det ser ut som prisvärd ph mätare, så man kan ha konstant koll på PH värdet. 608kr i dagens dollarkurs.

              Nån som har erfarenheter av den modellen eller av att beställa där ifrån? Finns den hos nån återförsäljare i Sverige?

              MVH
              Jocke

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av jocke_999
                Nån som har erfarenheter av den modellen eller av att beställa där ifrån? Finns den hos nån återförsäljare i Sverige?

                MVH
                Jocke
                har inte hittat en återförsäljare i sverige än, däremot hittade jag en annan tillochmed billigare modell, frakt till sverige var inte farligt dyrt och den kostar bara 53$ dvs ungefär 380 kronor, lägg på 150 spänn ungefär och du har en kontinuerlig ph mätare för under 600 kronor

                länk till företaget och mätaren
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                Arbetssätt...