Förhöjt No3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Förhöjt No3

    Jag har precis bytt bottenmaterial från grus till sand i mitt 120 L akvarium samt köpt lite nya fiskar och har nu fått förhöjda halter av No3.
    De brukar ligga mellan 10-20 men ligger nu strax över 25.

    Kan detta bero på alla omställningar i akvariet och törs jag mata mina fiskar? Dom fick mat i Måndags men har inte vågat mata sen dess då jag i Tisdags märkte att halterna höjts.

    Jag har satte igår i ett nytt nitratfilter i min pump.

    Är det nått annat jag bör tänka på?

    Tack på förhand!
  • icefudge
    • August 2009
    • 177

    #2
    garanterat för att du bytt grus! mycke av bakterierna sitter i just gruset så behandla karet som nystartat
    Malar is the shit

    Kommentar

    • sandraengstrom
      • November 2009
      • 79

      #3
      Misstänkte det men frågan är fortfarande om jag törs mata fiskarna?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nitrat är ingen fara om det ligger på 25 och tycker du det är för högt är det bara att göra ett vattenbyte.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • sandraengstrom
          • November 2009
          • 79

          #5
          Men jag gjorde ju ett vattenbyte i samband med bytet av bottenmaterial i Måndags Kanske ska sluta vara så nervös över Nitratet och ge de lite tid samt ge fiskarna lite mat då eller?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Om du gjorde vattenbyte i måndags så kan man fundera på vad nitratnivån var innan dess, men det värdet du har nu är lugnt och ligger ungefär där man vill det ska ligga för växternas skull. Använder du PMDD?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • sandraengstrom
              • November 2009
              • 79

              #7
              Nej använder easy carbo dagligen och profito en gång i veckan Innan jag började joksa runt med bottenbyte och hej o hå låg de på 15

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                OK, annars är det KNO3 som ger nitrat om man använder PMDD.
                Det är bara som du sa, ge det lite tid och kör karet som vanligt. Håll en liten kik på nitriten den närmsta tiden, men jag tror inte det ska bli några problem.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • benno
                  • August 2009
                  • 125

                  #9
                  Nitrat i mina kar ligger på 20-40. Mätte kranvattnet (kommunalt) 20. Mätte sedan batterivatten som var 0-1. Testen var JBL dropp.

                  Vet ej om man kan lita 100% på dessa tester, har i så fall växtgödning direkt från kranen. Det kvittar då hur mycket vatten jag byter, det blir ju aldrig under 20. Karen med uppmätt 40 har götts med Pmdd.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av sandraengstrom
                    Jag har precis bytt bottenmaterial från grus till sand i mitt 120 L akvarium samt köpt lite nya fiskar och har nu fått förhöjda halter av No3.
                    De brukar ligga mellan 10-20 men ligger nu strax över 25.

                    Kan detta bero på alla omställningar i akvariet och törs jag mata mina fiskar? Dom fick mat i Måndags men har inte vågat mata sen dess då jag i Tisdags märkte att halterna höjts.

                    Jag har satte igår i ett nytt nitratfilter i min pump.

                    Är det nått annat jag bör tänka på?

                    Tack på förhand!
                    Ja att ta det verkligt lugnt med matningen den närmaste månaden eftersom du bytt allt bottensubstrat!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Det finns ingen test ute på marknaden som kan mäta NO3 exakt det skulle var i så fall i ett forskarteam som dem kan ta fram exakt värde,man kanske kan få en knapp hint om det är mycket eller litet som råder av dem dropptester som finns på marknaden.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...