Omstart pga grönalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Omstart pga grönalger

    Jag tänkte starta om akvariet pga kraftig grönalg-tillväxt både på växter o inredning.

    Min fundering är - ska jag rengöra filtret o därmed göra en total omstart, eller räcker det att byta allt vatten och sedan låta befintlig filterbakteriekultur mogna in vattnet?

    Sitter det alltså grönalgssporer i filtermassan som på så vis kan starta en ny algexplosion i det nyvattnade karet, eller är de oskadliggjorda i filtret av den snälla bakteriemassan där?
  • janson
    • July 2009
    • 300

    #2
    Det är väldigt dumt att starta om ett akvarium. Mycket bättre att hitta anledningen till varför de uppstår istället för att starta om då de troligtvis kommer tillbaka. Sporer finns överallt och det komma blomma upp om de får rätt möjligheter.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Då får du en motfråga, vad gör du för förändring så det inte kommer tillbaka?
      En omstart är inte mycket lönt om du inte gör något åt uppkomsten och orsaken till algerna samt ser det i ett mer långsiktigt perspektiv.
      Algsporer finns alltid i vattnet, det är bara att mota Olle i grind och inte låta dem få fäste så att göra en omstart tror jag knappast gör något åt ditt problem.
      Vad har du för belysning och hur länge?
      Gödning?
      Storlek på kar?
      Fiskbelastning?
      Hur länge har karet varit igång, osv osv....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Karet har varit igång över ett år utan problem fram till för några månader sedan. Vet inte exakt vad som triggade igång tillväxten, men jag har innan detta bl.a. ökat ljusbilden genom att "inreda" ljusrampen med reflekterande metalltejp. Om ökat ljus triggar algtillväxten så kraftfullt, kan man ju undra om alla använder svag belysning för sina ljustörstande växter.

        Svaret är alltså att jag inte vet varför det blev såhär, men eftersom jag läst här på Zoopet att många rekommenderas större vattenbyten och mekanisk rengöring för att komma till rätta med algproblem så gick jag på den linjen.

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          UV-filter...

          Jag kör UV i mitt 720 och det är nästintill 100% algfritt.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • MissB
            • May 2009
            • 502

            #6
            Kan också rekommendera UV filter. Är helnöjd med det!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av perfetto
              Om ökat ljus triggar algtillväxten så kraftfullt, kan man ju undra om alla använder svag belysning för sina ljustörstande växter.
              Där har du troligen boven i dramat, nu vet man inte hur länge du har tänt eller vad det är för belysning du har, men prova att minska ljustiden ett par timmar.
              Sedan är det inte fel att ha algätande fiskar om de passar in i karet samt även lite snabbväxande växter som gör att karet kommer i balans igen lite fortare.
              UV-filter gör inte saken så mycket bättre mot grönalger, men å andra sidan blir det absolut inte sämre heller.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                8-12 timmars belysning, håll vattenbytesregimen stenhårt, pilla inte i akvariet om du inte gör ett vattenbyte direkt efteråt. Varje gång du rör om i karet eller skrapar alger så frigörs sporer som sedan sätter sig överallt. En omstart är en stor förändring som algerna lär älska.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Jag har - som sagt - inte ändrat några rutiner förutom att det möjligen är mer mängd ljus ner i karet nu då efter förstärkning. Men det borde väl i så fall drabba alla med stark belysning och/eller reflektorer?
                  Jag kör ca 7-8 timmars ljus, och jag kör samma vattenbytesintervall o mängd som innan då karet var helt algfritt.

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Och du skrapar bara alger just innan vattenbyte? Hur har du i övrigt, göder du något? Har du mycket växter? Hur mycket ljus i förhållande till vattenvolym?

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Och du skrapar bara alger just innan vattenbyte? Hur har du i övrigt, göder du något? Har du mycket växter? Hur mycket ljus i förhållande till vattenvolym?
                      - Jag har aldrig använt någon gödning, har numer mycket lite växter just pga att grönalgerna tagit död på många. Jag skrapar inte alger så värst just för att inte sprida porer i vattnet.

                      Ljus har jag två rör då i mitt 375 liters. Vanliga rekommenderade rör.

                      Det känns som att allting började i samma veva som karet fick mer ljus, helt enkelt. Allt var stabilt och algfritt innan dess.
                      Senast redigerad av perfetto; 27 December 2009, 12:51.

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Det jag egentligen undrar då är om jag bör starta om med rengjort filter o nytt vatten för att döda all algpåväxt samt sporer, eller om de kommer dö med minskat ljus eller vad nu är bäst för grönalger. Vill ju helst ge växterna optimalt med ljus också, så det känns som en märklig ekvation.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          I med fler snabbväxare, slå i en dos PMDD och börja med EC om du inte kör co2, byt vatten en gång i veckan och håll regimen. Det är vad jag skulle göra. Algerna tolererar mycket lägre näringsnivåer än vad växterna gör, så att sluta göda när man får alger är oftast en dum idé. Vet själv, då jag fått riktigt jobbiga alginvasioner när jag missat att göda under en vecka då jag var bortrest. "två rör" säger mig inte mycket, men det är förmodligen inte mycket alls.

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            I med fler snabbväxare, slå i en dos PMDD och börja med EC om du inte kör co2, byt vatten en gång i veckan och håll regimen. Det är vad jag skulle göra. Algerna tolererar mycket lägre näringsnivåer än vad växterna gör, så att sluta göda när man får alger är oftast en dum idé. Vet själv, då jag fått riktigt jobbiga alginvasioner när jag missat att göda under en vecka då jag var bortrest. "två rör" säger mig inte mycket, men det är förmodligen inte mycket alls.
                            - Tack för tipsen. Jag är bara fundersam över varför det här karet som tidigare gått helt stabilt utan vare sig PMDD eller EC tidgare,plötsligt gror igen när jag byter till nya rör och ökar reflektorkapaciteten i armaturen?

                            Kommentar

                            • Erik.M
                              • August 2009
                              • 144

                              #15
                              Ursprungligen postat av perfetto
                              - Tack för tipsen. Jag är bara fundersam över varför det här karet som tidigare gått helt stabilt utan vare sig PMDD eller EC tidgare,plötsligt gror igen när jag byter till nya rör och ökar reflektorkapaciteten i armaturen?
                              För att algerna är bättre än växterna på att anpassa sig och dra nytta av de nya lysrören men så småningom får växterna övertag igen och växer förbi algerna. Så har jag fattat det som iallafall rätta mig om jag har fel.
                              Mvh Erik.M

                              Kommentar

                              Arbetssätt...