Varför saltar man vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MissB
    • May 2009
    • 502

    Varför saltar man vattnet?

    Jag undrar egentligen bara varför man ska tillsätta salt till vattnet vid vattenbyten och sjukdomsfall?
  • lilleulv
    • July 2007
    • 208

    #2
    Ursprungligen postat av MissB
    Jag undrar egentligen bara varför man ska tillsätta salt till vattnet vid vattenbyten och sjukdomsfall?
    Salt motverkar fungus alltså svampsjukdomer
    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

    Kommentar

    • MissB
      • May 2009
      • 502

      #3
      Jag har UVC filter i mitt kar. Behöver man verkligen salta då?
      UVC filtrer ska ju ta död på sådana organismer.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Ursprungligen postat av MissB
        Jag har UVC filter i mitt kar. Behöver man verkligen salta då?
        UVC filtrer ska ju ta död på sådana organismer.
        Använder aldrig salt. Ektozonsalt kan ju användas vid svampinfektioner men för övrigt ser jag ingen användning av salt i ett "normalt" sötvattensakvarium. Har nog heller aldrig läst i någon akvarielitteratur att man rekomenderar salt i vattnet.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          De flesta saltar inte alls - det gör inte jag heller.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • MissB
            • May 2009
            • 502

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Använder aldrig salt. Ektozonsalt kan ju användas vid svampinfektioner men för övrigt ser jag ingen användning av salt i ett "normalt" sötvattensakvarium. Har nog heller aldrig läst i någon akvarielitteratur att man rekomenderar salt i vattnet.
            Det var min tanke också. Känns onödigt att salta bara för att liksom- Bättre att spara det tills det väl behövs.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av MissB
              Det var min tanke också. Känns onödigt att salta bara för att liksom- Bättre att spara det tills det väl behövs.
              Ja det är bra att tillsätta salt vid all form av sjukdom eftersom det utjämnar osmoseffekten och fisken spar på krafterna och får då större chans att tillfriskna!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Saltar aldrig här heller.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  #9
                  Ja kör me salt. Visserligen me rackarns låg halt men dock.
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av MissB
                    Jag undrar egentligen bara varför man ska tillsätta salt till vattnet vid vattenbyten och sjukdomsfall?
                    Min gissning: gissningsvis 90% av alla "sjukdomar" i akvarium beror på skitigt vatten, och en gnutta salt i vattnet minskar giftverkan av nitrit.

                    Men till största delen är det nog en gammal huskur utan egentlig klinisk grund, ungefär som att försöka motverka förkylning genom att äta apelsiner.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Men till största delen är det nog en gammal huskur utan egentlig klinisk grund, ungefär som att försöka motverka förkylning genom att äta apelsiner.
                      Det har jag också alltid påstått - dock så påstod (Ola Svensson, tror jag att det var) i en diskussion på ciklid.se (återigen - har för mig att det var där) att det kommit fram fakta som visade att salt i sig kurerar vissa sjukdomar. Han lade också in en länk med "beviset".

                      Men som sagt - jag är fortfarande skeptisk och använder inte salt.

                      Dock - som skriver kan den skadliga effekten av nitrit minskas med salt i dåligt skötta akvarier som du skriver.

                      Dock - som åheim skriver så underlättas den osmostiska balansen
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Min gissning: gissningsvis 90% av alla "sjukdomar" i akvarium beror på skitigt vatten, och en gnutta salt i vattnet minskar giftverkan av nitrit.

                        Men till största delen är det nog en gammal huskur utan egentlig klinisk grund, ungefär som att försöka motverka förkylning genom att äta apelsiner.

                        Givetvis motverkar du inte förkylning med enbart apelsiner, men antioxidanter och i synnerhet då c-vitamin , som apelsiner innehåller, har i viss mån en positiv inverkan på imunförsvaret och även på lindrandet av förkylningssymptom. Och jag tror personligen att mycket är skrönor, men ofta finns de nog av en orsak.

                        Själv använder jag salt i vattnet vid enstaka tillfällen just för att jag har hört att det underlättar för fiskarna vid giftpåverkan. Visst skulle det vara intressant med lite mer vetenskaplig grund för det, men just i det här fallet verkar det ju inte finnas mer än som tips från mer eller mindre erfarna akvarister. Och då jag själv inte är så särskilt erfaren så måste jag ibland lita på andra mer erfarna.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rockdoll
                          Givetvis motverkar du inte förkylning med enbart apelsiner, men antioxidanter och i synnerhet då c-vitamin , som apelsiner innehåller, har i viss mån en positiv inverkan på imunförsvaret och även på lindrandet av förkylningssymptom. Och jag tror personligen att mycket är skrönor, men ofta finns de nog av en orsak.

                          Själv använder jag salt i vattnet vid enstaka tillfällen just för att jag har hört att det underlättar för fiskarna vid giftpåverkan. Visst skulle det vara intressant med lite mer vetenskaplig grund för det, men just i det här fallet verkar det ju inte finnas mer än som tips från mer eller mindre erfarna akvarister. Och då jag själv inte är så särskilt erfaren så måste jag ibland lita på andra mer erfarna.
                          Nåväl jag är nog rätt erfaren och har testat detta rätt mycket under årens lopp och jag märkte i alla fall ingen som helst skillnad när jag under några år körde ett par 100 akvarier med salt, och senare samma antal akvarier utan.
                          Ingen som helst skillnad i hälsotillståndet kunde urskiljas mellan de bägge perioderna. Man kan nog slå fast att salt inte behövs i korrekt skötta akvarier - däremot finns det olika åsikter om salt i sig kan ha någon direkt effekt på sjukdomen.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 December 2009, 10:36.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nåväl jag är nog rätt erfaren och har testat detta rätt mycket under årens lopp och jag märkte i alla fall ingen som helst skillnad när jag under några år körde ett par 100 akvarier med salt, och senare samma antal akvarier utan akvarier.
                            Ingen som helst skillnad i hälsotillståndet kunde urskiljas mellan de bägge perioderna. Man kan nog slå fast att salt inte behövs i korrekt skötta akvarier - däremot finns det olika åsikter om salt i sig kan ha någon direkt effekt på sjukdomen.

                            Hihi, så du körde akvarier utan akvarier? Då kan jag nog förstå att du varken märkte till eller från vad gäller saltet

                            Skämt å sido,
                            det jag syftar på är just i sjukdomsfall, och inte i allmänhet friska och välskötta akvarier. Jag tror inte att saltet har någon större effekt på själva sjukdomen, men kanske kan det lindra vissa symptom?

                            Brukar man inte säga att saltvatten läker alla tidens sår?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...