Ammoniak/nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StephanieP
    • December 2006
    • 45

    Ammoniak/nitrit

    Först vill jag säga att jag har sökt, men inte hittat något riktigt svar..

    Jag har ett kar som startades upp i våras någon gång. Det har rullat på rätt bra, tills fiskarna för ett par månader sedan började se sjuka ut och några dog, även alla äppelsnäckor jag hade dog. Mamma fick ta med sig vatten till djuraffären, och det visade sig att jag hade ammoniak i karet. Hade slarvat med vattenbyten och det var väl förmodligen det det berodde på.

    Men... Jag verkar fortfarande inte få det på rätt köl verkar det som. Några av äppelsnäckorna verkar inte så pigga, nån enstaka fisk har dött och så. Jag får bara en "känsla" av att det fortfarande inte är helt helt bra.

    Vad jag har gjort är att byta 25% vatten, först 2ggr i veckan, och nu gör jag det varje helg. Jag har städat igenom gruset med sån akvarieslang och lyft på all inredning för att städa under. Jag har även i växtnäring (PMDD) efter i princip varje vattenbyte, vilket jag inte riktigt vet om det är bra eller dåligt i det här fallet?

    Jag har inte gjort något mer vattentest sedan dess, förrän i fredags då jag fick hem ett JBL-kit med 5 tester. Jag hade förväntat mig att något värde skulle vara för högt eller så, men det var det inte. KH låg på 5, PH på 7-7,5, Nitrit <0,01 och nitrat på 5-10.

    Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Kan det vara ammoniak i karet, även om det nitritvärdet är lågt?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det är högst otroligt att du har ammoniak nu. Om du hade haft det, kan man ofta känna det på lukten. Det ser snarare om som om akvariet rullar på fint som attan.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Peter84
      • December 2009
      • 9

      #3
      Hej,
      Läs tråden jag startade angående för hög nitrit halt. Det slutade med att jag fick tag i någon dunderkur som heter Happy-Life, den hjälpte mig kanon. Fiskarna blev friska på en gång, nitrit värdet stabiliserades och vattnet blev klarare.

      Jag läste lite om produkten nu och det står att det bryter ner det mesta, gamla rester av mediciner, kemiska föreningar som tungmetaller, klor, ammonium etc. etc.
      Kanske värt att test även hos dig?


      God Jul!
      Senast redigerad av Peter84; 23 December 2009, 23:15. Anledning: GOD JUL!!!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av StephanieP

        Kan det vara ammoniak i karet, även om det nitritvärdet är lågt?
        Ja det kan det kan det vara men det är inte så troligt att du har ammonium/ammoniak om du gör delvattenbyte varje vecka samt har ett någorlunda fungerande filter! Är NITRAThalten som är slutprodukten däremot väldigt låg precis innan du byter vatten så kan man misstänka att man har en ansamling av ammonium eller nitrit!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • pello
          • May 2008
          • 109

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Ja det kan det kan det vara men det är inte så troligt att du har ammonium/ammoniak om du gör delvattenbyte varje vecka samt har ett någorlunda fungerande filter! Är NITRAThalten som är slutprodukten däremot väldigt låg precis innan du byter vatten så kan man misstänka att man har en ansamling av ammonium eller nitrit!
          Är det inte nitrat som är ammonium (ungefär)?
          Om nitrathalten är låg funkar väl nedbrytningen bra?
          Jag vill ha det till att du menar tvärtom, annars har jag som vanligt haft otur med mina tankar
          Förstår du vad jag missuppfattat?
          Ta om det lite tydligare, är du snäll.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Nitratet är slutprodukten av nedbrytningen. Fiskarna utsöndrar ammonium när de käkar, som blir till nitrit, som sedan omvandlas till nitrat. Nitrat håller man på godkända nivåer med veckovisa vattenbyten eller många och välmående växter som "äter" nitratet.

            Har man höga nivåer Nitrat så matar man mycket eller har hög fisklast, och en bra nedbrytning. Har man låga nivåer nitrat har man antingen låg fisklast och matar lite, eller hög fisklast och dålig nedbrytning.

            Så har jag förstått det, rätta mig gärna om jag har fel.

            Edit: Sen kan man givetvis tillsätta nitrat åt växterna, men det tillhör inte diskussionen
            Senast redigerad av Johanski; 24 December 2009, 14:37.

            Kommentar

            • pello
              • May 2008
              • 109

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Nitratet är slutprodukten av nedbrytningen. Fiskarna utsöndrar ammonium när de käkar, som blir till nitrit, som sedan omvandlas till nitrat. Nitrat håller man på godkända nivåer med veckovisa vattenbyten eller många och välmående växter som "äter" nitratet.

              Har man höga nivåer Nitrat så matar man mycket eller har hög fisklast, och en bra nedbrytning. Har man låga nivåer nitrat har man antingen låg fisklast och matar lite, eller hög fisklast och dålig nedbrytning.

              Så har jag förstått det, rätta mig gärna om jag har fel.

              Edit: Sen kan man givetvis tillsätta nitrat åt växterna, men det tillhör inte diskussionen
              Jag tar det långsamt så jag hinner med.
              Fiskskit->ammonium->nitrit=gift . Om man har en burk med goda bakterier och växter blir nitrit->nitrat som är växtgödning.
              Nitrit är gift, kräver inkörd burk(bakterier)
              Nitrat=växtgödning är i måttliga mängder inte gift.

              Kommentar

              • StephanieP
                • December 2006
                • 45

                #8
                Tack för alla svar!

                Peter84: Jag låter nog helst bli att hälla i medel i akvariet så länge som möjligt, men om det går åt fel håll så ska jag tänka på det!

                Har Pello rätt i sin sammanfattning där? Så att jag kan lägga den på minnet

                Jag mätte värdena igår, 6 dagar efter förra testet. Var ev. lite slarvig då jag inte hade någon klocka etc. Vattnet var också kallare än annars, om det kan påverka något. Hade inte doppvärmaren på, så det var ca 20 grader i karet, mot 26-27 grader som det brukar.

                Förra veckans värden inom parentes.
                KH 4 (5)
                PH 6,5-7 (7-7,5)
                Nitrit 0,025 (<0,01)
                Nitrat 20 (5-10)
                Fe 0,4-0,6 (0,1-0,2)

                Jag kom på en till sak som kanske har varit lite knas - pumpen har suttit rätt långt ner, och ytan har inte varit i rörelse direkt. Satte den högre upp nu och drog igång den på fullt, till fiskarnas stora förtret

                En annan sak jag undrar är om äppelsnäckor städar upp mer än vad de skitar ner själva? Har 12 stycken små-mellanstora.

                Karet är på drygt 100 liter förresten, och inhyser en ancistrusmal, två otocinklusar, en kampishane, en platy, två guppyhanar och ett guppyyngel. Har inte vågat peta ner fler kompisar till platyn och guppysarna när jag inte varit helt säker på karet

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ja, ammonium kommer från fiskbajs, men till större delen kommer det faktiskt från gälarna hos fisken.
                  Senast redigerad av Johanski; 25 December 2009, 17:36.

                  Kommentar

                  • StephanieP
                    • December 2006
                    • 45

                    #10
                    *Puttar lite snällt*

                    Skulle jag våga stoppa ner lite fler fiskar nu? Eller räkor möjligtvis?

                    Kommentar

                    • janson
                      • July 2009
                      • 300

                      #11
                      _Jag_ tycker du ska vänta ett tag till. Var själv ganska otålig i början men man borde väl vänta några veckor utan att någon dör innan man köper något mer.

                      Annars är ju risken att det bara bli mer problem.

                      Finns säkert andra som tycker något annat men jag hade nog väntat ett tag till. Var ju den 23 du startade tråden och det är inte ens en vecka sedan.

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #12
                        Speciellt räkor är känsliga för nitrit, så vänta minst en månad med dem, dessutom tycker jag att du ska införskaffa sera nitrivec som är en bakterielösning som snabbt ger dig en bra bakteriekultur.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • StephanieP
                          • December 2006
                          • 45

                          #13
                          Då avvaktar jag Det var ett par veckor sedan senaste fisken dog, och de som är kvar verkar friska.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...