Kalkdosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndersA
    • March 2002
    • 20

    Kalkdosering

    Hej!

    Har ett kranvatten med för lågt kh och undrar om jag genom att tillsätta viss mängd kalcium kan höja kh värdet till över 3 för att stabilisera vattnet och undvika risk för ph svängingar utan att ph stiger. Eller kommer ph att stiga så fort kh värdet höjs?

    Hur mycket kalcium skall jag dosera till ex. 100 L vatten för att få upp kh till över 3 om mitt kranvatten har följande värden(svara gärna i antal ml per 100 L):

    Ph 7,9
    Hårdhet 0,96 dh
    Alkalinitet (buffringsförmåga) 28 mg/l (motsvarar ca 1,28 kh har jag lärt mig här på forumet..

    Hur ofta skall jag tillsätta kalcium, vid varje vattenbyte? (Kalk har ju mer "långtidseffekt" än exempelvis bikarbonat).

    Mvh
    Anders



  • imported_n/a
    • January 2002
    • 585

    #2
    Hej Anders

    1/Kalcium(Ca) höjer inte dKH men väl dGH(totalahårdheten).
    2/Höjer du dKH stiger också pH-värdet.
    3/För att höja dKH från 1,3 till 3 får du tillsätta 14,10 g/100 l av NaHCO3(bikarbonat), då påverkas pH-värdet minst. Det kommer ändå att bli 8,3. Skulle du överdosera stiger dKH men pH-värdet går inte över 8,3.
    4/Som du ser får du svaret i gram/100 liter.
    5/Använder man CaCO3(kalk) stiger pH-värdet ändå mer än 8,3.
    6/Får tillsättas vid varje vattenbyte.
    7/Finns organiskasyror får doseringen ökas.

    Tips:
    Spola upp en hink med vatten och genomlufta den i 2 dygn, mät därefter pH och dKH. Förändras något mot det som kommer ut ur kranen beroende på vad kommunen tillsatt för att höja pH-värdet. I ditt fall tror jag att det tillsatt lut. Troligen sjunker pH-värdet för dig efter genomluftning, dKH kan stiga något.

    Rickard Berg
    /Rickard
    don Quijote och KA.
    http://www.killifish.tk

    Kommentar

    • AndersA
      • March 2002
      • 20

      #3
      Tack Rickard för ett mycket bra och utförligt svar!

      Mvh
      Anders

      Kommentar

      Arbetssätt...