JBL testväska - Fe vänta hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StephanieP
    • December 2006
    • 45

    JBL testväska - Fe vänta hur länge?

    Jag har precis fått hem min lilla JBL-väska och tänkte sätta igång och testa vattnet. Men nu när jag börjar med första testet - Fe - så står det i bruksanvisningen att man ska vänta "exakt 10 minuter", och på lappen med färgerna står det 5 minuter.

    Är det nån som vet vad som gäller?
  • benno
    • August 2009
    • 125

    #2
    Har också nyligen köpt JBL FE-test. Både i bruksanvisningen och på färgkartan står det 5min. Däremot får jag inte testet att fungera. Regenskoncentratet man droppar i provröret är brunt. Blandingen blir alltså som cacaolikör i färgen. Färgkartan visar från vitt till mörkt lila.

    Testade även kranvattnet med samma kassa resultat. Vilken färg fick du?

    Kommentar

    • StephanieP
      • December 2006
      • 45

      #3
      Okej, då lär det väl vara 5 minuter som gäller.

      Färgen var inte konstig för min del, men jag kommer inte ihåg vilken färg den hade.. Den stämde med färgkartan i alla fall. När köpte du det, och kan datumet gått ut eller något annat? Det bästa är väl att fråga på affären där du köpte den.

      Kommentar

      • benno
        • August 2009
        • 125

        #4
        Köpte det för någon vecka sedan.

        FE blev som sagt brun. Ammoniaktesten funkade inte heller.

        Köpte dessa (svindyra) tester hos lokala zoohandlaren som i sin tur fick dom från IMAZO.

        Dom enda märkningarna var i botten på kartongerna och är omöjliga att läsa ut nån dato på, (allt för att förvirra motståndaren).

        Zoohandlarn ska skaffa nya.

        Kommentar

        Arbetssätt...