smutsigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlsson777
    • January 2009
    • 120

    smutsigt vatten

    Även jag har problem med smuts. Det far runt smuts överallt i vattnet. Mitt akvarium är på 110 l och filtret ska räcka upp till 200 l.
    Att rengöra filtret ofta hjälper men inte på långa vägar tillräckligt.
    Jag suger 1-2 gånger i månaden upp massor skräp från botten.

    Ska jag skaffa ett större filter eller vad?
    Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • august1996
    • October 2009
    • 333

    #2
    gör det cirka 25-30 % i veckan

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Rengör filtret endast när pumpeffekten avtar och då i en spann med akvarievatten.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Ursprungligen postat av karlsson777
        Även jag har problem med smuts. Det far runt smuts överallt i vattnet. Mitt akvarium är på 110 l och filtret ska räcka upp till 200 l.
        Att rengöra filtret ofta hjälper men inte på långa vägar tillräckligt.
        Jag suger 1-2 gånger i månaden upp massor skräp från botten.

        Ska jag skaffa ett större filter eller vad?
        Samlas mycket smuts så är det ett tecken på otillräcklig filtrering, och då menar jag inte L/tim, vilket förövrigt är det enda pumptillverkaren har i åtanke när det uppger hur stora kar filtret är avsett för! Öka filtervolymen genom att modda filtret eller bygg ett hörnfilter! Byggde själv nyss ytterligare ett hörnfilter med 5cm tjock matta, 4 sugkoppar, en liten eheim compact och 2 ribbade slangbitar från fluval, tog ca 15min BILD http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/006.jpg
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • karlsson777
          • January 2009
          • 120

          #5
          Tack för tipsen. Jag ska både byta vatten oftare och fundera på större filtervolym. :-)
          Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • uncleban
            • March 2008
            • 69

            #6
            Bara en fråga, pumpar pumpen i sig 200 liter i timmen eller är den dimensionerad för 200L kar? Om den bara klarar 200l/h så är pumpen för liten. I mitt 110L kar har jag 2 filter med totalt 800L/h och ändå är det ganska mycket smuts på botten.

            Kommentar

            • karlsson777
              • January 2009
              • 120

              #7
              Som jag förstår det så pumpar den runt ca 500 liter i timmen och är avsedd för akvarium 100-200 L.
              Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • uncleban
                • March 2008
                • 69

                #8
                Om du har så mycket skräp att du måste städa botten 1-2 ggr per månad så matar du förmodligen för mycket. Som skrivits tidigare, antingen öka du filtervolymen eller dra du ner på matandet.

                Kommentar

                Arbetssätt...