Akut hjälp, hög Nitrit halt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter84
    • December 2009
    • 9

    Akut hjälp, hög Nitrit halt

    Hej,

    Sammanfattning: Jag har Mycket högt nitrit värde som jag har inte lyckats lösa, på ett dygn går det från 0.3mg/L till >1.6mg/L, så jag måste byta vatten hela tiden.
    Problem 1: Jag åker på skid semester imorgon = mina fiskar dör!!!
    Utfodringen har jag dock lyckats få en liten grabb här i byn fixa åt mig!


    Hela historen:
    Jag har nyligen skaffat mig ett stort akvarium, 450L, där jag har 2 st (8cm) rödörade vattensköldpaddor tillsammans med 5 ciklider, 5 malar, 3 silver hajar och 10 mindre fiskar som jag ej minns namnet på. Akvariet är fyllt fullt så sköldpaddorna har extern landdel.
    Sköldpaddorna äter Alltid i extern balja. -Inga växter i vattnet. -fin sand på bottnen som ofta rengörs med "dammsugare" (har ju sköldpaddor)

    Jag märkte här om dagen att min ena ciklid hade fått ögonen urpoppade från skallen, han var också väldigt slö, så jag köpte pH och Nitrit värdes mätare (Tetratest). pH ca 7,5 men nitrit halten var ENORMT hög. Min vätska var rödare än det rödaste på lappen som visar 3,3-33 mg/l.

    Eftersom jag har sköldpaddor har jag kopplat snabbfäste för från min Tetratec 1200L pump så jag enkelt kan byta vatten, jag byter ca 50% vatten 1-2 gånger i veckan.
    Det första jag gjorde var att mäta mitt kranvatten, vilket var helt OK (0.3mg/L)!
    Så jag bytte vatten i akvariet direkt, igår. Under natten och på förmiddagen var fiskarna jättekrya (nitrit ca 0,3mg/L), mycket piggare än tidigare, tills nu ikväll när den ena ciklid honan började bli lat och sne simma. Nytt Nitrit värde visar >1.6mg/L. ???

    Nu, samtidigt som jag skriver, byter jag allt vatten igen eftersom jag såg att fiskarna blev mycket piggare igår när det var friskt vatten i akvariet.
    Jag rengjorde dessutom pumpen nu, under ljumet kranvatten, nytt kolfilter etc, trots att jag läst att det kan förstöra bakterie kulturen. Jag tänkte att den är ju redan sabbad så det kan inte bli mycket värre, om det är något som skapar högt nitrit värde måste det komma från allt och bajs som ligger i pumpen.
    Men, pumpen rengjordes faktiskt för 3 veckor sen när jag köpte detta nya stora akvarium. Då gjorde jag som idag, rengjorde noga i vanligt ljumet kranvatten och satte i nytt kol filter.

    Nå!
    Vad gör jag fel???? Hur får jag en Rätt bakerie kultur i mitt filter?
    Hoppas jag kan göra något snabbt, för jag åker imorgon eftermidda på skidsemester. Nödlösning blir att låta min far komma hit och byta vatten varje dag!!


    Mvh Peter
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Ja du, du hade ju läst det där med att inte rengöra filtret och det stämmer, så sluta upp med det dessutom är inte kolfilter speciellt bra för bakterier. Byt 10% av vattnet varje dag tills nitriten försvinner häll i en massa bakterier tex sera nitrivec, inför matstopp ca 1 vecka. Sedan om man har i lite jodfri salt ska det hjälpa fiskarnas syreupptagning, jag vet tyvärr inte hur mycket.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Du har gjort några generalmissar! Sköldpaddor belastar karet oerhört mycket och du har ju som sagt helt nystarat och har inga nedbrytningsbakterier ännu! Sen ska Man aldrig hålla fisk tillsammans med sköldpaddor, de kommer växa till sig snart och stressa och sluka de fiskar du har, inte shysst! Skaffa ett kar till och dela på fiskar och paddor! Nitrivec och 1dl salt kan hjälpa upp så länge! Salt blockerar nitriten från att tränga in i i fisken via gälarna!
      Senast redigerad av åheim; 16 December 2009, 21:27.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Peter84
        • December 2009
        • 9

        #4
        Hej, Tack!
        Ok, inget ny filter rengöring på riktigt länge nu, men, ska jag ta ur det kolfilter jag stoppade i för 1 timme sedan?
        Jag har läst på lite om Nitrivec nu, ska köpa detta snarast (efter skidresa) och försöka få ordning på allt.

        Tidigare idag tog jag faktiskt lite akvarie vatten och hällde i ett glas som jag tillsätte olika mängder salt, tillslut hade jag ca 5% salt i glaset. Detta påverkade dock inte alls Nitrit värdet som vattnet hade från början.

        Jag gör så att jag ber min far komma hit och byta några andelar vatten varje dag? Det finns väl ingen annan lösning för annars dör ju fiskarna?

        Ja, som det är nu lever mina fiskar i god harmoni med sköldpaddorna, de simmar tillsammans som de alltid gjort utan att vara rädda eller speciellt nyfikna av varandra.
        Jag är väl medveten om att det säkert inte alltid kommer vara så...

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Salten tar inte bort nitriten utan hjälper fiskarna att motstå nitrit.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Peter84
            • December 2009
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Saturnus80
            Salten tar inte bort nitriten utan hjälper fiskarna att motstå nitrit.
            Aha, det visste jag inte! Tack!
            Hur mår sköldpaddorna av lite bräckt vatten?

            Som jag inte nämnde tidigare är mitt mål att jag ska kunna ha sköldpaddorna tillsammans med mina fiskar. Åtminstånde nu när de är små.
            Jag vet att det är möjligt, jag behöver bara komma i rätt fas och sköta allt rätt.

            Gissa om jag fått upp ögonen för ordentlig bio filtrering nu!!!
            Senast redigerad av Peter84; 16 December 2009, 21:44. Anledning: Ang. sköldpaddor och salt

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Det blir knappt bräckt så jag tror inte det ska vara något broblem med sköldpaddan.
              Tycker du ska höra med din farsa om han har lust att fixa Nitrivec tills imorgon när han gör vattenbyte.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • Peter84
                • December 2009
                • 9

                #8
                Hej,
                Ok, tack!
                Jag ska höra med honom om han har lust att fixa detta åt mig, han har ju haft mycket fisk förr i tiden!
                Fiskarna får ju inte vara i vattnet på 24h efter första doseringen av Nitrivec vad jag förstått...

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #9
                  Jodå, det står att du kan ha i fiskarna vid nystart redan 24 timmar efter du haft i nitrivec, istället för en vecka.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • Peter84
                    • December 2009
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av Saturnus80
                    Jodå, det står att du kan ha i fiskarna vid nystart redan 24 timmar efter du haft i nitrivec, istället för en vecka.
                    Aaaah...! Det har du rätt i, så stod det! Jag är lite stressig och uppröd nu känner jag!

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Har du badkar?

                      Ta och lagg oxa en strang silikon runt pluggen (for att vara saker) bor ga att fa bort (men ovanpa pluggen)

                      Da har skoldpaddorna eget vatten, satt bara ett innerfilter i botten riktat upp.. tex en fluval 4 a


                      En tanke bara.. och ta lite av akvarievattnet som "start"

                      lite stenar kan du ju slanga in och kanske en rot

                      en tesked salt per100 l ar ok, smakar vattnet brackt ar det for mycket
                      Senast redigerad av Xul; 16 December 2009, 22:52.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Glöm inte att skölja och gärna borsta ur badkaret innan sköldpaddorna åker i noga. En oanvänd diskborste funkar bra om du har något att borsta med. Filter behövs inte utan bara att släppa ut vatten och fylla på igen den mängd man byter ungefär. Lägg en sten eller annat med tyngd på bottenploppen så den ligger på plats.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Peter84
                          • December 2009
                          • 9

                          #13
                          Hej!

                          Nu är jag tillbaka från skidresan, å fiskarna har överlevt! Det här är sensation!!

                          Innan jag åkte i torsdags ringde jag runt till olika Zoo butiker och frågade om Sera Nitrivec men hittade ingen som hade något sådant, de flesta hade gått över till andra fabrikat.
                          Men den nya Zoo butiken i Trollhättan, Fidos, de rekommenderade något som heter Happy-Life. En "engångs" dos utav bakterier etc, skulle också innehålla mycket annat nyttigt som stabiliserar vattnet.
                          Så jag hällde i 2dl utav detta, vattnet blev tok grumligt, men jag hann inte tänka så mycket på det. Satte mig i bilen och åkte till Sälen istället.

                          Jag gjorde en chansning, jag bad lill grabben i byn fick mata sköldpaddorna (i extern balja). Far brydde jag mig inte ens om att besvära.
                          Nu ikväll när jag kom hem såg alla fiskar krya ut, och nitrit värdet låg, hör och häpna, Under 0.3mg/L.
                          Vattnet var också ovanligt rent, för att vara orört i 4 dagar.


                          Så tack för tipset om Nitrivec, det fick mig in på rätt spår!

                          PS. Mossa! Jag har läst nånstanns i nåt forum att man även kan gå ut i skogen och plocka med sig lite mossa som man lägger i botten utav filtret. Detta skulle innehålla en schock dos utav nyttiga bakterier.
                          Fördelarna är ju många: -mycket billigare -bakterier tillsätts inte oftare än i samband med filterbyte. -Filter rengöringen behöver ju inte heller göras under akvarievatten utan vanligt kran vatten.
                          Är det möjligt? Någon som har erfarenheter av detta??


                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • Saturnus80
                            • October 2009
                            • 943

                            #14
                            Jag har fått lära mej att bakterierna är väldigt känsliga, så jag skulle rekomendera dej att rengöra filtret i akvarievatten. Mossan kan jag inte svara på.
                            //Daniel

                            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                            23l aqualandscape med dvärgkulor

                            Kommentar

                            • esoxlucius74
                              • October 2009
                              • 493

                              #15
                              Vilken "rolig" tråd! många vilda saker.. sköldpaddor, mossa, badkar mm. mm.
                              360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                              16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...