Lågt ph i 540liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brevid
    • November 2007
    • 113

    Lågt ph i 540liters?

    har haft lågt Ph5,0 i några månader.
    får inte ordning på det !
    bytt vatten ca 2gr månaden 50%
    har dammsugit botten grundligt flera gånger.
    har rengjort filter.
    akvariumet är ca 1,5år i drift

    när jag gör något av ovandstående så höjs ph några dagar sen är det lågt igen

    invånare 5 discus 20 cardinal t ,20 sorgmantel ,20 fjärils c,2 goldnogget ,4 antrac

    vad ska jag göra????
    Alla stavfel är medvetna
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Byter du vatten 2 ggr i månaden? why?
    Du borde börja med att byta en gång i veckan 30% av vattnet. Se vad som händer då.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Vad mäter du PH med? Jag tippar på mätfel.

      Kommentar

      • sehkn0
        • March 2009
        • 131

        #4
        Jag hade också problem med lågt PH, det dök direkt efter att jag bytt vatten.

        Det visade sig att jag hade lågt KH (nära 0) och det gör att vattnet inte är stabilt.

        Efter att ha stoppat ner en stor kalksten så stannar PH på 6,4 efter en vecka. Med tiden kommer det att bildas en hinna på kalkstenen och då frigörs inte lika mycket kalk. Ta då upp kalkstenen och borsta den med en stålborste.

        Sen kan rötter också få PH att sjunka.
        Fast dina diskusar borde trivas med lågt PH, jag ser en tydlig skillnad på mina när PH når en bit under 7. De blir direkt mer sociala. Men de mår också bra av vattenbyten varje vecka.

        Låt oss gärna få veta vad som får ordning på ditt vatten.

        Lycka till.
        /Hasse

        Kommentar

        • brevid
          • November 2007
          • 113

          #5
          jag mäter med en ny kalibrerad ph controler.

          visst gillar discusarna lågt ph men nu ligger det på 4,8 innan ljuset tänds.
          har ett par som leker och verkar trivas ,dock är en gammling inte så pigg

          det sitter en dosserpum till akvariumet som styrs via en ph controlern!
          det finns en mölighet att anv detta till att höja ph.
          blandar en lösning med bikarbonat och dosera in detta!
          bra eller inte?
          Alla stavfel är medvetna

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Du har antingen mätfel eller väldigt mjukt vatten och nåt i karet som avger syra. Det är svårt att ta sig så lågt som 4.8; destillerat vatten i jämvikt med atmosfären får pH 5.4.

            Det första du måste göra är att kolla att inte din pH probe har torkat eller fått nåt annat problem - mät på nåt med känt pH, t.ex nyinköpt pH 7 buffert (även buffertar blir gamla). Andra grejer att testa på kunde vara mjölk (pH mellan 6 och 7) eller mättad bikarbonatlösning (pH 8.3).

            Om pH metern klarar att mäta ett par kända pH'n så vet vi att du har mjukt vatten och nåt som sänker pH. Tillsätter du kanske ekbarksextrakt eller CO2?

            Nästa steg är att du beslutar vilket pH du vill ha. Vill du ha 8.3 får du dosera bikarbonat; vill du ha 7.5 är det lätt, då är det bara att lägga lite kalksten i akvariet. Vill du ha 6.5 är det förmodligen en kommersiell buffert som gäller, finns ett antal i handeln.
            Senast redigerad av Azur; 15 December 2009, 10:43.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Du säger att PH är som lägst på morgen, jag skulle gissa att det är co2 som gör att ditt PH sjunker, prova med lufta vattnet under natten med en syresten så får du väck co2 som ändå inte gör någon nytta när det är mörkt.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Ar ditt KH ok? Du kanske har vaxter som forbrukar karbonat

                Kommentar

                Arbetssätt...