pH sänknings metoder.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    pH sänknings metoder.

    Halloj!

    Har börjat fundera på att sänka mitt pH från 7 till 6.5 (kH = 5) och jag har sökt igenom dom olika metoderna och en metod som jag kan genast stryka ifrån listan är CO2 tillägg.

    En annan är filtrering över torv vilket jag har hört väldigt blandat om, vissa har sagt att det inte funkar alls och att det bara är en temporär metod och vissa säger att det funkar sisådär.

    Sen har vi något pH-minus medel som säkert funkar men det måste man ju tillsätta vid varje vattenbyte och därmed blir det säkert lite obalans i pH värdet vilket jag helst vill undvika.

    Finns det någon naturlig och säker metod eftersom jag bara ska sänka värdet med 0.5-1.0 (MAX)?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför ska du sänka det? Ärligt talat är det totalt onödigt då du dels riskerar att få algodling av svajigt pH, och sedan är det en del meck att fixa till ditt pH var gång du gör vattenbyte.
    Kör på ett stadigt pH istället, mindre jobb så!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Varför ska du sänka det? Ärligt talat är det totalt onödigt då du dels riskerar att få algodling av svajigt pH, och sedan är det en del meck att fixa till ditt pH var gång du gör vattenbyte.
      Kör på ett stadigt pH istället, mindre jobb så!
      Jo, så sant med riskerna. Dock är det så att med mitt nuvarande pH så har en del ciklider inte möjligheten att få äggen kläckta då dom möglar med mitt nuvarande pH, det är därför jag skulle vilja sänka det.

      Edit: Glöm allt mitt pH värde har sänkts ner till 6.5 när jag mätte det nyss så det behövs ingenting
      Senast redigerad av Andrém; 08 December 2009, 17:53.

      Kommentar

      • Jim_J
        • October 2009
        • 254

        #4
        Har funderat lite kring detta jag också, och har för mig att jag läst någonstans (rätta mig nu om jag svamlar) att det är på grund av att vattnet är för hårt som rommen möglar? Är det så man egentligen behöver sänka KH för att rommen inte ska mögla, och att en PH-sänkning ofta beror av ett mjukare vatten?
        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
        350L Diskus
        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Fosforsyra brukar man använda.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2884

            #6
            Har för mig att det finns preparat som motverkar att rommen möglar?

            Kommentar

            • Jim_J
              • October 2009
              • 254

              #7
              Fick ett tips från en akvariebutik som sysslar lite med egen odling att man kan använda svampmedicin för att rommen ska klara sig.
              160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
              350L Diskus
              160L Vattenskalle (lejonhuvud)

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Men klarar ynglen sig?
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Sänk pH med alkottar annars? Billigt Men det färgar ju vattnet en del dock...
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #10
                    Är tveksam till att använda medicin för att förhindra att ägg möglar, skulle inte vilja testa på detta även om ägg kommer på löpande band.

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jim_J
                      Fick ett tips från en akvariebutik som sysslar lite med egen odling att man kan använda svampmedicin för att rommen ska klara sig.
                      Kan säkert funka, risken finns dock att man får resistens. Men det hade nog kunnat funka om man inte använder något i yngelkaret till andra kar efter det.
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • Jim_J
                        • October 2009
                        • 254

                        #12
                        Annars är det väl metylenblått som gäller, men det säljs väl inte i sverige längre?
                        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                        350L Diskus
                        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...