Syresätta ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard p
    • November 2009
    • 115

    Syresätta ytterfilter

    Om jag fattat det rätt så är det bra men tillsatt syre i filtret för att bakterierna ska må bättre kan man inte stoppa in syrepump slangen i insuget på ytter filtret som är kopplat till timmer som går ca 4 timmar per dag .
    Eller dra en slang från insuget upp till ytan som den suger lite luft i från eller har jag fel .
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Du kan nog få problem med luftfickor i filtret som gör att impellern går torrt, men prova (;
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Peter Luths
      • November 2008
      • 32

      #3
      Se till att ha bra cirkulation på vattenytan Sätt gärna utblåset ett par cm under ytan och rikta det snett upp mot ytan, på det viset får du ner luft i vattnet och även till bakterierna i filtret.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2885

        #4
        Du får säkert "problem" med att det väsnas av luftbubblor i filtret och i värsta fall stannar pumpen pga. att det bildas luftfickor vilket nämnts tidigare. Lite missvisande med benämningen "syrepump". Det är bara en luftpump. Och vill man ha ett syrerikt vatten så får man satsa på skapligt mycket växter, god belysning och ev. tillsätta CO2. Annars blir syrehalten blir aldrig större än omgivande luft vid någorlunda vattencirkulation i akvariet.

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          Mår inte bakterierna bra nu då?
          If it ain't broke don't fix it...
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • Rickard p
            • November 2009
            • 115

            #6
            Jo jag är bara ny fiken .
            Hadde många akvarier för men nu har man börjat lässa vad som händer verkligen händer i akvariet .

            Kommentar

            Arbetssätt...