hur mycket bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gäst
    • June 2009
    • 66

    hur mycket bikarbonat

    kan man ha i en matsked per hundra liter vid vattenbyte eller är det för mycket?

    måste höja ph till 7.6 men det verkar behövas en del (250L)....
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av gäst
    kan man ha i en matsked per hundra liter vid vattenbyte eller är det för mycket?

    måste höja ph till 7.6 men det verkar behövas en del (250L)....
    Ok, ja det är ju svårt att veta exakt mängd, det beror ju oxå på vad pH:t ligger på i nuläget men till när man använder bikarbonat till tanganyikaciklider brukar man ha i rätt mkt ½dl/100l. Man bör dock vara försiktig och ha lite koll på pH-värdet och inte ha i för mkt bara för att man gjort ett delvattenbyte utan ha i en kompenserande mängd för det som försvunnit vid vattenbytet. En bra grej med bik. är att det särskilt vid såpass höga konc. får en mkt bra buffrande förmåga (växter=> pH sjunker på natten).
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Som rooster skriver - kontrollera pH-värdet.
      Hur mycket som behövs beror på vilket pH man har. Vill man höja 0,5 har ett mycket lågt pH behövs det ytterst lite (kanske någon matsked bara), men har man ett högt pH och vill höga 0,5 så kan det behövas "säckvis".
      Så mät dig fram till vilken mängd som behövs vid varje vattenbyte
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tomtebolycka
        • November 2009
        • 59

        #4
        Lånar tråden lite. Påverkas växterna av pH och kH?

        Spelar det någon roll om man löser bikarbonatet i vatten innan man tillsätter det eller kan man hälla i det i pulverform?

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Ursprungligen postat av tomtebolycka
          Lånar tråden lite. Påverkas växterna av pH och kH?

          Spelar det någon roll om man löser bikarbonatet i vatten innan man tillsätter det eller kan man hälla i det i pulverform?
          Bara häll i pulvret det difunderar ut i vattnet ändå.

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ett tips som jag använde mej av när jag hade Malawi....fast det är några år sedan nu.....jag hade ett 450 liters akvarium, och eftersom vi har ganska "mjukt " vatten här i Sundsvall, så vid varje vattenbyte, tilsatte jag 1 tesked bikarbonat pr.- 50 liter vatten....det fungerade jättebra....fast jag kan ju inte säga bergfast att det fungerar för er...det beror ju mycket på vilket vatten ni ursprungligen har i kranen, vad Ph ligger på osv.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • tomtebolycka
              • November 2009
              • 59

              #7
              Hur lång tid efter att man tillsatt bikarbonatet har full 'effekt' uppnåtts? Tänker då ffa på kH.

              Kommentar

              • gäst
                • June 2009
                • 66

                #8
                Ursprungligen postat av tomtebolycka
                Hur lång tid efter att man tillsatt bikarbonatet har full 'effekt' uppnåtts? Tänker då ffa på kH.

                på direkten. iaf kh... ph ändras ju hela dygnet i princip..

                Kommentar

                Arbetssätt...