Vad orsakar omedelbar räkdöd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Vad orsakar omedelbar räkdöd?

    Vad kan orsaka förgiftning av räkor som reagerar 2-4 timmar efter att detta tillsats?
    Räkorna reagerar genom att börja simma överdrivet mycket, helst upp mot ytan. För att sedan börja rycka krampaktigt och sedan falla ner, offtast på rygg och man ser endast benen som rör sig.

    De som inte redan är döda kvicknar till ganska snabbt i vatten från annat akvarium.

    Nån som har nån idé?
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #2
    Såg nu att min ort är med på Kloramin-listan. Kan det ha något med saken att göra?

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Det kan det ha, har du nåt annat i karet ?
      Hur ser set-up´n ut ?
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        En rot, några växter och grus.

        Ursprungligen postat av drd
        Hur ser set-up´n ut ?
        Ehm va?

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Tänkte mest hur det ser ut i ditt akvarie med inredning och eventuella fiskar och så
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            men det är konstigt att det skan angripa dem helt plötsligt, det är ju inte som att de är nya i akvariet av vad jag förstod innan.

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Tänkte mest hur det ser ut i ditt akvarie med inredning och eventuella fiskar och så
              Grus, som inköptes nytt igår då det gamla luktade ruttet. En rot som legat där sedan start (i början av Juli i år) Lite växter och en kampfiskhane. Ingen filtrering.

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Ursprungligen postat av Triana
                men det är konstigt att det skan angripa dem helt plötsligt, det är ju inte som att de är nya i akvariet av vad jag förstod innan.
                Nej, de har funnits här sedan Juli i år. Så de borde vara van med vattnet nu

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  10 av ca 36 räkor lever nu. 4 av dem är riktigt illa tilltygade och 6 st mår ganska ok. Men märks på dem att dette är väldigt kämpigt för dem.

                  Har sån lust att dra iväg och köpa ett filter till karet, och behandla det som nystart, dvs släppa i 1-2 tåliga fiskar och sedan efter kanske en vecka (?) släppa i räkorna igen, då borde väl alla gifter vara borta?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Är karet helt nystartat och är det Red chrystalräkor?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      Nej det är inte nystart, men hon har skurat akvariet så mycket från de första symptomen att det kan behandlas som nystart, akvariet har funkat sen i juli, jag tror hon köpte växter med insektsgift och många räkor dog sedan bytte hon ut allt grus för att det luktade äkligt och nu dör räkorna igen.

                      jag skulle nog satsa på att starta om med fiskar som du säger gickan, , fiskarna påverkas inte av räkgiftet, det är därför akvarieaffärer ofta inte tänker på att sätta upp varningsskyltar.

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Är din ort nyligen ditlagt på kloraminlistan?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Triana
                          Nej det är inte nystart, men hon har skurat akvariet så mycket från de första symptomen att det kan behandlas som nystart, akvariet har funkat sen i juli, jag tror hon köpte växter med insektsgift och många räkor dog sedan bytte hon ut allt grus för att det luktade äkligt och nu dör räkorna igen.

                          jag skulle nog satsa på att starta om med fiskar som du säger gickan, , fiskarna påverkas inte av räkgiftet, det är därför akvarieaffärer ofta inte tänker på att sätta upp varningsskyltar.
                          Låter nästan som om det är nystartat, och räkor är ganska känsliga i början i nya kar.
                          Låter lite konstigt med växter med insektsgift och grus som luktade äckligt, och även jag skulle nog starta upp karet ett par månader nu framöver med fisk istället.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • gickan_87
                            • November 2003
                            • 1873

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Är karet helt nystartat och är det Red chrystalräkor?
                            Eftersom Triana svarat så kan jag tillägga att det är körsbärsräkor.

                            Kommentar

                            • gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Låter nästan som om det är nystartat, och räkor är ganska känsliga i början i nya kar.
                              Låter lite konstigt med växter med insektsgift och grus som luktade äckligt, och även jag skulle nog starta upp karet ett par månader nu framöver med fisk istället.
                              Fast räkorna har ju varit i karet från start, det var i samband med växtköpet och lite större vattenbyte som det hela började. Att gruset luktade illa var pga alla döda räkor som fick ligga kvar i karet över natten + att det inte finns något filter i detta kar.

                              Frågan är ju vart man ska placera räkorna under tiden. Vet inte om jag vågar riskera de få som redan bor där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...