gulvit dimma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    gulvit dimma

    Igår så gick det ju åt ******* med mitt räkkar och idag skulle jag städa upp i det. Luktade så illa av gruset att jag slängde det och köpte nytt, blev engels sjösten men den här är mer orange i färgerna.

    Sköljde den väldigt noga men nu när jag fyllt upp med vatten i karet så är hela vattnet gulvitt. Kan jag ändå släppa i räkor och fisk utan att de riskerar att dö ännu fler?

    Har inget filter i detta kar så jag har inget som hjälper mig att rena vattnet från dess färg..
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Tycker då att du ska fixa lite cirkulation och filtrering, antagligen så ledde bristen på cirkulation till föruttnelse i ditt gamla grus och därför stinker det!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Fast räkorna dog av en annan anledning. Inte pga bristen på cirkulation.
      Men är det riskfritt att släppa i invånarna igen?

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Tycker då att du ska fixa lite cirkulation och filtrering, antagligen så ledde bristen på cirkulation till föruttnelse i ditt gamla grus och därför stinker det!
        Sorry, läste ditt svar lite fel. Därav mitt svar ovan.
        Men ett litet skumgummifilter som man ansluter en luftpump till, skulle det vara cirkulation nog till ett 30 l?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av gickan_87
          Sorry, läste ditt svar lite fel. Därav mitt svar ovan.
          Men ett litet skumgummifilter som man ansluter en luftpump till, skulle det vara cirkulation nog till ett 30 l?
          Ja det bör absolut räcka! Även ett kar med låg belastning som helt saknar cirkulation blir väldigt instabilt och skadliga ämnen kan accumuleras i tanken och hux flux kan det kracha, ofta i samband med en hastig förändring tex ett stort vattenbyte!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            skadliga ämnen kan accumuleras i tanken och hux flux kan det kracha, ofta i samband med en hastig förändring tex ett stort vattenbyte!
            Och där gav du mig orsaken till varför mina räkor dog. Har ju alltdi gjort ett 20% vattenbyte men den här gången böt jag närmare 30% och det var väl det som utlöste räkdöden.

            Då får det bli ett filter nästa gång jag åker förbi affären!
            Senast redigerad av gickan_87; 02 December 2009, 20:54.

            Kommentar

            Arbetssätt...