Torvfiltrering hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Torvfiltrering hur?

    Hej jag har ett kar där jag skulle vilja ha ett hyffsat surt vatten kanske inte till en början men troligtvis senare.
    Hur går det till med torvfiltrering? Vilken typ av torv använder man sig av? Lägger man det i filtret bland filtermaterialet (har innerfilter), eller hur gör man?
    Sätter torven inte igen filtret så att det fungerar sämre då? Finns det nått sätt att reglera pH-värdet eller får det bli som det blir så att säga, eller är det en viss volym torv per liter som gäller (har typ neutralt vatten) (bor i mölndal).
    Finns det kanske tillochmed nått bättre sätt att sänka pH, typ alkottar/alkvistar eller tar det längre tid för detta att verka (kanske inte fungerar lika bra)?
    Kan nämna att jag har äppelsnäckor i karet, tål de mjukt vatten med lågt pH, eller behöver de hårdare vatten för sina skal?
    Anledningen till att jag vill ha surt vatten (pH omkr. 5 ) beror på att jag troligtvis skall ha N. transvestitus. Många frågor jag vet men hade tacksam för svar.
    Tack på förhand.
    Fish for Life!!!
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Du kan köpa torvpellet och lägga in ett gäng ifiltret. Hur det funkar med innerfilter vet jag ej, men annars får man prova sig fram till hur mycket man ska ha. De räcker väldigt länge och är hårda.

    Alternativt tar du in på vägen med CO2 och regulator, om dettavet jag inget än att det är aningen dyrare och mer komplicerat (tror jag)
    Checking out...

    Kommentar

    • Yoink
      • September 2009
      • 234

      #3
      Co2 må va mer komplicerat, men mycket lättare att få det pH man vill ha, och dess utom hålla det på en jämn nivå. Det är dock ganska mycket dyrare och jag vet inte om man kan sänka pHt så lågt som till 5, och om det går misstänker jag att fiskarna skulle bli förgiftade av den höga co2-koncentrationen.
      Om man använder torv har jag sett folk som lägger det i en nylonstrumpa och hänger i karet, det blir då väldigt enkelt att plocka upp. Tänk på att torv färgar vattnet brunt, och om du ska sänka pHt på kranvatten till 5 så kommer det bli ganska kraftigt missfärgat.
      Och så till äppelsnäckorna, nej jag tror inte dom kommer klara av så lågt pH, skalet kommer förmodligen att lösas upp då det består till stor del av kalk.

      mvh Tim

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av Yoink
        Co2 må va mer komplicerat, men mycket lättare att få det pH man vill ha, och dess utom hålla det på en jämn nivå. Det är dock ganska mycket dyrare och jag vet inte om man kan sänka pHt så lågt som till 5, och om det går misstänker jag att fiskarna skulle bli förgiftade av den höga co2-koncentrationen.
        Om man använder torv har jag sett folk som lägger det i en nylonstrumpa och hänger i karet, det blir då väldigt enkelt att plocka upp. Tänk på att torv färgar vattnet brunt, och om du ska sänka pHt på kranvatten till 5 så kommer det bli ganska kraftigt missfärgat.
        Och så till äppelsnäckorna, nej jag tror inte dom kommer klara av så lågt pH, skalet kommer förmodligen att lösas upp då det består till stor del av kalk.

        mvh Tim
        Tack för svaren! Ok, ja men då låter torven i nylonstrumpan mest aktuellt för mig, enkelt och billigt. Ja jag var rädd för de stackars snäckorna,ja jag får se vad jag gör helt enkelt. Kanske skippar nanisar öht. då har nämligen hört att de skall vara kluriga att få till lek och att de helst skall ha en mkt surt vatten (som ju många inte har eller ser till att ha). Ja jag får nog ta mig en funderare... Men tack för svaren iaf!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • harbard
          • July 2002
          • 1085

          #5
          Torvhink är lite primitivt men billigt: http://discus-klubben.se/discus.nu/d032.aspx
          <<<(^:>*
          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Du har en del info här med. http://ndss.se/discusfish/index.php/...kusvatten.html
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Tack så mkt för länkarna. Om man använder sig av pelleterad torv (alltså inte en nylonstrumpa) hur gör man bäst då? Lägger man pelletsarna i filterbehållaren tillsammans med filtermaterialet eller strör man ut pelletsarna i akvariet?
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Kan nog säga att det som surar väldigt lite i karet är nog torv i strumpa.
                Har provat detta i olika mängd genom åren och det surar inte ner nämnvärt här hos mig iaf.
                Ska testa ett par liter dammtorv i mitt ena ytterfilter nästa gång det ska rengöras och öppnas istället.
                Då blir det bra genomströmmning på torven och det borde sänka ph´t bättre och mer och snabbare än att köra strumpvarianten.
                Det finns olika sätt att sänka ph på som kaj nämner oxå.
                Citronsyra och sen är ekbarksextrakt ganska effektivt oxå.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Att få pH 5 med hjälp av torv är nog omöjligt ifall du inte tänkt köpa det säckvis. Skall man överhuvudtaget kunna ha ett lägre stabilt pH under en längre tid så krävs nog ett skapligt CO2-system. Problemet med torv är dels att det inte är speciellt effektivt som "pH-sänkare" sen försvinner effekten vid varje delvattenbyte och ny torv måste tillsättas osv. Det bästa är nog att inte mixtra med pH överhuvudtaget. Dom flesta fiskar är mer betjänta av ett stabilt än ett lågt pH.

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Kan nog säga att det som surar väldigt lite i karet är nog torv i strumpa.
                    Har provat detta i olika mängd genom åren och det surar inte ner nämnvärt här hos mig iaf.
                    Ska testa ett par liter dammtorv i mitt ena ytterfilter nästa gång det ska rengöras och öppnas istället.
                    Då blir det bra genomströmmning på torven och det borde sänka ph´t bättre och mer och snabbare än att köra strumpvarianten.
                    Det finns olika sätt att sänka ph på som kaj nämner oxå.
                    Citronsyra och sen är ekbarksextrakt ganska effektivt oxå.
                    Ok, ja jag får väl se hur jag gör då. Men om man istället tillsätter citronsyra eller ekbarksextrakt finns det guider om hur mkt per liter osv.? Hade eg. inte tänkt sänka pH direkt utan i så fall bara för att inducera lek på mina fiskar (som jag föv skall införskaffa imon).
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Att få pH 5 med hjälp av torv är nog omöjligt ifall du inte tänkt köpa det säckvis. Skall man överhuvudtaget kunna ha ett lägre stabilt pH under en längre tid så krävs nog ett skapligt CO2-system. Problemet med torv är dels att det inte är speciellt effektivt som "pH-sänkare" sen försvinner effekten vid varje delvattenbyte och ny torv måste tillsättas osv. Det bästa är nog att inte mixtra med pH överhuvudtaget. Dom flesta fiskar är mer betjänta av ett stabilt än ett lågt pH.
                      Ok, ja det låter ju vettigt. Om jag nu gör nått för att sänka pH-värdet skall jag vara försiktig! Tack för hjälpen.
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Att få pH 5 med hjälp av torv är nog omöjligt ifall du inte tänkt köpa det säckvis. Skall man överhuvudtaget kunna ha ett lägre stabilt pH under en längre tid så krävs nog ett skapligt CO2-system. Problemet med torv är dels att det inte är speciellt effektivt som "pH-sänkare" sen försvinner effekten vid varje delvattenbyte och ny torv måste tillsättas osv. Det bästa är nog att inte mixtra med pH överhuvudtaget. Dom flesta fiskar är mer betjänta av ett stabilt än ett lågt pH.
                        Beror iofs på om det är satanoperca deamon så krävs mycket surt för att de ska leka överhuvudtaget och det finns säkerligen fler med denna egenhet.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          #13
                          Har hört att tex. N. transvestitus mer eller mindre kräver ett mkt surt vatten för att leka...
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...