Infekterad NutriSI-lösning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fin Fisk
    • September 2009
    • 13

    Infekterad NutriSI-lösning

    Hej, min NUtriSI blandning av PMDD har blivit angripen av någon bakterie eller svampkultur.
    Är detta vanligt?

    Jag har förvarat flaskan i kylskåp i en batterievattenflaska. Jag använde också batterivatten för att späda ut blandningen.
    Bakterierna eller svampmycelet består av enskilda ansamlingar av små vita trådar.

    Hur länge bör en PMDD NutriSI flaska hålla? Denna har bara legat i kylskåpet i 1-2 månader.

    Vid intresse kan jag fotografera kulturen.
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Det händer ibland att det blir lite utfällningar utan att någon verkar veta riktigt varför. Det man konstaterat är väl att det inte är farligt och att man kan använda det ändå.

    Kommentar

    • Fin Fisk
      • September 2009
      • 13

      #3
      Vilken tur för mig då. Det är alltså helt ofarligt för fiskarna? Det ökar inte heller behovet av vattenbyte i akvariumet?

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Jag fick samma typ av trådiga klumpar skulle jag tro - löste det genom att ge flaskan en ordentlig omskakning som fick alltsammans att försvinna innan jag tippade ned dosen i akvariet.
        Det enda som hände var att lösningen blev en aning grumlig. Har inte märkt några negativa effekter. ^^

        Man kan säkert sila också?
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Så som jag har uppfattat det så ska citronsyran hjälpa till att förebygga utfällningar i nutriSI flaskan. dock funkar det inte jättebra, men bättre än allt annat som prövats och citronsyra är det ofarligaste man kan ha i. Du kan ju hälla ner andra ämnen för att förebygga utfällningar men då kanske du äventyrar fiskarnas små liv.

          Utfällningarna är inte farliga för fisken, dom stannar upp efter ett tag (slutar växa) om man inte skakar om flaskan (mina har gjort det iaf, utfällningarna asså)
          Häll dosen genom en sil så slipper du utfällningsklumparna i akvariet.

          Sen vill jag bara tipsa om sök funktionen i forumet. Du kan alltså söka på "klimpar i pmdd" och så kommer det upp en sisådär 50 trådar om ämnet...
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Åh, bra att veta att jag -inte- ska skaka om eländet nästa gång. *Gör tummen - upp till Karrokaja* XD
            Fast det verkar i alla fall inte ha gjort någon skada.
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Fin Fisk
              • September 2009
              • 13

              #7
              Så länge bakterierna inte innehåller gifter eller klarar av att föröka sig i akvariumet är det ju ingen fara.
              Var mest nyfiken.

              Visst hade jag kunnat söka i forumet. Men ni hader ju även kunnat klistra trådarna. Så man slipper leta efter vanliga frågor.

              Kommentar

              • eckick1
                • November 2009
                • 121

                #8
                Nu lånar jag tråden.

                Jag har fått mögel i min NutriSI. Det flyer omkring 2 st mögelplattor på ytan. Kan jag anväda denna, genom att sila och sedan koka?
                Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                Kommentar

                Arbetssätt...