Substitus för metylenblått?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blokk
    • November 2007
    • 25

    Substitus för metylenblått?

    Hallå!

    Har försökt få tag på metylenblått ett bra tag men hittar ingenting. Finns det nåt man kan använda istället för att hålla rom mögelfri?

    Tacksam för svar
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    #2
    Malakitgrönt är väl ännu svårare att få tag i?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Om jag nu är rätt informerad så får dessa preparat inte längre säljas i Sverige (även i en del andra länder)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • eckick1
        • November 2009
        • 121

        #4
        www.keten.com.pl

        Han har både metylenblått OCH malakitgrön. Minsta mängden man kan köpa är 1kg. Frakten från polen kostar 470:- (cirka) Leveransen tar allt från 8 dagar till 5 månader.
        Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

        Kommentar

        • Janne E
          • December 2007
          • 261

          #5
          Akriflavin (Acriflavine) fungerar nästan lika bra som metylenblått.

          Om jag nu är rätt informerad så får dessa preparat inte längre säljas i Sverige (även i en del andra länder)
          Då är det många komersiella fiskmediciner som inte heller får säljas längre?

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Janne E
            Då är det många komersiella fiskmediciner som inte heller får säljas längre?

            Mvh Janne
            Korrekt
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Ursprungligen postat av Janne E
              Akriflavin (Acriflavine) fungerar nästan lika bra som metylenblått.



              Då är det många komersiella fiskmediciner som inte heller får säljas längre?

              Mvh Janne
              Japp så kommer det troligen också o bli. SVA arbetar på kemikalieinspektionens uppdrag för o inventera vilka kemikalier som finns i branchen. Inte heller Acriflavin säljs längre då även det är cancerogent.
              Så det kan bli dyrt o importera. VAr i england i helgen o där är det redan betydligt hårdare regler än här.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Blokk
                • November 2007
                • 25

                #8
                Men vad använder folk nu för tiden? Har alla fjärilsciklid o scalare odlare lagt metylen på hyllan för att satsa på kvalitet istället?

                Kommentar

                • eckick1
                  • November 2009
                  • 121

                  #9
                  Ähvafan, KeteN har 5kg metylenblått för 750zl + 160zl frakt det blir 1150:- och sen har du metylenblått så det räcker och blir över.

                  Alt. http://czort.cba.pl/cennikeng.htm som har 100g metylenblått för 25zl + 58zl i frakt det blir 207,50:- kanske lite mer humana mängder. Men å andra sidan så kan man ha mycket kul med det. Blandar man det i någons kaffe så kommer han/hon att kissa och svettas blått.
                  Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Vad används metylenblått till och vad är det?
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • icefudge
                      • August 2009
                      • 177

                      #11
                      Ursprungligen postat av eckick1
                      Ähvafan, KeteN har 5kg metylenblått för 750zl + 160zl frakt det blir 1150:- och sen har du metylenblått så det räcker och blir över.

                      Alt. http://czort.cba.pl/cennikeng.htm som har 100g metylenblått för 25zl + 58zl i frakt det blir 207,50:- kanske lite mer humana mängder. Men å andra sidan så kan man ha mycket kul med det. Blandar man det i någons kaffe så kommer han/hon att kissa och svettas blått.
                      vi kan ju tillägga att man inte bör konsumera det i stora mängder då det inte är nyttigt! och för man ska svettas blått krävs det större dos än om man bara ska kissa blått
                      Malar is the shit

                      Kommentar

                      • Janne E
                        • December 2007
                        • 261

                        #12
                        Men dessa preparat om de är lösta i vatten som i komersiella fiskmediciner kan väl inte vara cancerogent... knappast även om man dricker det? I pulverform är en annan sak om man andas in det i lungorna, de avger inga gaser som tex. Formalin gör som inte är förbjudet även om det inte säljs i akvarieaffären.

                        Metylenblått används eller i vart fall användes inom sjukvården för att behandla svamp, vissa könssjukdomar mm. i koncentrerad form tar det död på gram negativa bakterier och svamp/svampsporer.

                        Mvh Janne

                        Tillägg: Om dessa preparat förbjuds inom akvaristiken så kommer det ersättas med starkare grejer som antibiotika ... tror jag i alla fall.
                        Senast redigerad av Janne E; 01 December 2009, 21:13. Anledning: Tillägg.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Jodå, det betraktas i alla fall som cancerogent av myndigheterna.

                          Som du skriver så finns väl risken att det kommer att bli starkare saker som istället kommer att saluföras men det blir säkert fler saker som kommer att förbjudas.

                          För min del spelar det egentligen ingen roll - det var säkert 10 år sen som jag använde medicin i något akvarie
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Janne E
                            • December 2007
                            • 261

                            #14
                            Myndigheter vet inte mycket, rökning är säkert 100 gånger mer cancerogent än dessa substanser... men det är ok

                            Jag kan se framför mig hur aktiviteten på zoopets forum under sjukdomar kommer att öka i framtiden

                            Mvh Janne

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Ursprungligen postat av icefudge
                              vi kan ju tillägga att man inte bör konsumera det i stora mängder då det inte är nyttigt! och för man ska svettas blått krävs det större dos än om man bara ska kissa blått
                              Jag tror att de hade en blå-fest någon gång i mitten av 70-talet på Norrlands nation i Uppsala. Alla drinkar blåfärgade och ja dom klagade över blåkiss och blåsvett efteråt.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...