GAH! Skit också!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sötvatten
    • March 2009
    • 31

    #16
    Skall försöka bidra med lite info om brunnar, det finns två typer grävd brunn som brukar handla om en 5 - 10 meters djup, lämpar sig endast för bevattning, sen finns det borrad brunn som brukar ha ett djup på 90 - 130 meter, denna typ av brunn fylls på med grundvatten kontinuerligt. Här kan det fastna vissa ämnen i själva pumpen samt slangarna, det som jag skulle ha gjort är att ta dit en spolbil, och tryckspola brunnen. Låt sen vattnet stå på en 20 min och spola. Ring sen Callidus eller liknande och be dom skicka ett provtagningskit, eller beställ online på nätet, när dom analyserat vattnet får du provsvaren, efter dessa kan man sen montera filter efter behov, alternativt köra en osmosfiltrering. Kostnad?, tja en spolning ca 2500 - 3500, vattenprover lite beroende på omfattningen men ca 1500:-

    Vi på Callidus erbjuder helhetslösningar inom vattenrening, från analys till service & installation. Rening av vatten för egen brunn & dricksvatten!


    Lycka till!

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #17
      Fyllde du på med tempererat vatten direkt ifrån kranen?

      Hur länge har ni haft tillgång och brukat vattnet i nya huset, något uppehåll längre än ett par dagar?

      Skulle kunna tro att en varmvattenberedare kan vara problemet. Rören rensas fort från ev kopparutfällning men har man en varmvattenberedare på säg 200 liter som stått en vecka eller två med lite genomströmmning så krävs det mer än några duschar för att få bort otrevligheter. Givetvis beroende på modell av VVB.

      Kanske missat nått tidigare relevant inlägg i all hast. Är lite sent, ber om ursäkt isåfall.

      God Natt

      Edit; Är jag fel ute om kolfilter tar ut koppar? Isåfall kan det väl bra idé att tömma upp vatten och filtrera på sidan om innan vattenbyte och i med kolfilter i huvudkaret på direkten? Om inte annat så är väl filtrering över kol bra även om det är annat än koppar som spökar? Så länge du inte har pågående medicinering vill säga...
      Senast redigerad av Martin85; 22 November 2009, 22:40.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Skulle också misstänka koppar, men det är enkelt att testa med ett koppartest. Kör med vattenberedningsmedel, så binder det den eventuella kopparen.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...