GAH! Skit också!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    GAH! Skit också!

    Tänkte bara dela med mig av mitt elände. Ibland hjälper det att få skriva av sig lite.
    Har nyligen flyttat till ett fantastiskt hus på landet! Kul! För knappt två veckor sedan skulle akvariet flyttas med. Jag hade förberett mig noggrant. Vis som man är av andra flyttar... Hade kollat ph, kh, gh på det nya vattnet (egen brunn) och tänkte att "vad kan gå fel"...
    Mycket visade det sig...

    I lugn och ro tömde jag akvariet (540 liter), undvek att stressa fiskarna men försökte ändå att göra det på kortast möjliga tid. D.v.s. fiskarna fick ta den tid de behövde för att hamna i håven, medan jag spurtade när det gällde att få ur det sista vattnet och ta upp gruset. Sen åkte jag superförsiktigt ut till landet, ca två mil.
    Väl där hällde jag i gammalt akvarievatten jag sparat. Fyllde på med nytt vatten. Satte i inkört filter (ej ursköljt) och värmare. Lät det gå en stund. Hällde i lite salt och anti-stress-medel. Koppade in fiskarna när temperaturen var okej och släckte sen lampan för att de inte skulle bli stressade i sin "nya" miljö...

    Så här är dödstalen så långt:
    Första kvällen: 2 praktbotior, 5 albinobarber, 2 purpurhuvudsbarber, 1 tigerbarb
    Andra kvällen: 1 prakbotia, 2 guldbarber, 3 tigerbarber, 1 purpurhuvudsbarb,

    Mina praktbotior hade jag haft över 10 år. De var mellan 18-20 cm.

    Jag har fortsatt att mäta vattenvärdena. De är helt ok vad det gäller de värden man normalt mäter. För ett par dagar sen bytte jag ca 10-15% vatten i karet. Under tiden som jag fyller på tittar jag på en mal (ancistrus) som sitter på en rot upp och ner. Plötsligt släpper han "suget" och dalar ner mot botten. Där ligger han helt stilla i en minut, innan han kvicknar till och flyr upp till vatteninsuget. Samtidigt far mina kuhliålar runt som tokiga i vattnet och även alla barber. Jag ser att ålarna är bleka och rosa, medan barnerna får en lätt rödaktig ton.

    Ska tillägga att jag har filterutsuget riktat nästan rakt ner för att syresätta vattnet så bra som möjligt. Tänkte redan på att brunnsvatten inte är så bra syresatt...

    Så... nu har jag skickat efter ett test på vattnet... Kan vara koppar i rören eller något annat. Jag vet inte. Det är bara så himla trist, för jag vet ju att om det visar sig vara något fel på vattnet så är det bara att sälja akvariet.

    Så nu har jag gnällt av mig. Det kändes bra. Nu ska jag ta mig ett glas vitt vin och dränka mina sorger.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Hur många överlevande?
    dvs - proportionerna?
    Om inte syrebrist så är väl det oftast otrevliga metaller från egen brunn...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      I nuläget har jag två praktbotior (fyra har dött), två kuhliålar (vad jag vet, de visar sig ju inte så ofta), en albinobarb, åtta guldbarber och två ancistrusmalar... Inte mycket i ett 540-litersakvarium och fler lär det inte bli innan jag vet vad problemet är.
      Jag skulle ha stannat i Huskvarna...
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Lenita
        Ska tillägga att jag har filterutsuget riktat nästan rakt ner för att syresätta vattnet så bra som möjligt. Tänkte redan på att brunnsvatten inte är så bra syresatt...

        Så... nu har jag skickat efter ett test på vattnet... Kan vara koppar i rören eller något annat. Jag vet inte. Det är bara så himla trist, för jag vet ju att om det visar sig vara något fel på vattnet så är det bara att sälja akvariet
        Tråkigt att höra - brunnsvatten bör man alltid kolla både för ens egen och för fiskarnas skull.
        Koppar tror jag inte riktigt på - för jag antar att det inte är nya ledniongar och en ny varmvattenbererdare du har.
        Brunnsvatten kan dock innehålla annat "smått och mindre gott".

        En liten undran också - du skriver "riktat filterutsuget neråt". Menar du filterinsuget, eller filterutblåset. Antar att du menar det förstnämnda och vill man ha syrerikt vatten så skall man rikta filterutblåset uppåt så att det rör om vattenytan riktigt rejält, eller menar du att du har utblåset ovanför vattenytan?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Jag menar att jag har filterutblåset ovanför vattenytan så det sprutar snett neråt. Var kanske lite luddig där... har ju gravöl här hemma så det kan bero på det.
          Vattnet var kollat innan så att det var "människovänligt" av säljarna, men det betyder ju inte att det är fiskvänligt, så nu kollar vi det på egen hand.
          Rörmokeriet i det här huset är en fantastisk oreda - man vet knappt vilken ledning som går vart och det är nya element i nästan alla rum, så det är relativt nygjort den biten... men jag vet faktiskt inte... koppar var bara för mig det troligaste (det enda jag vet något om) alternativet med tanke på den omedelbara reaktionen. Det kan ju finnas andra ämnen i vattnet. Några förslag?
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #6
            Verkligen trist. Har vattnet stått länge i brunnen? Bara en tanke eftersom du sa att du nyligen flyttat. Jag kan inget om brunnar men det skadar nog inte om man tömmer stora mängder om vattnet stått en tid, så man får in nytt friskt vatten... Hoppas det ordnar sig iaf...
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Nja, jag är lite osäker på hur du menar. En bra brunn är ju svår att tömma, vilket är bra ur människosynpunkt. Det är ju grundvatten som fylls på kontinuerligt (så här års i alla fall, med allt regnet). Vi har ju bott här ett tag innan fiskarna fick komma hit, vilket innebär att att vi tvättat, diskat och städat innan dess... Lite trädgårdsarbete har också hunnits med.
              Men att tömma brunnen... det krävs ganska mycket för att göra det. Och tur är väl det.
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Har inte heller nån riktig koll på hur det är med egna brunnar men min farfar hade en gång i tiden en stuga där dom pumpade vatten direkt från en sjö och då vart det en rejäl filteranläggning för att göra vattnet drickbart men nåt sånt kanske man inte har till en egen brunn?
                Är oxå inne lite på Bongs väg annars, om det är sandbotten i brunnen och vattnet fått stå lite innan ni flyttade in kanske det kan bildas svavelväte i botten? detta är isåfall väldigt giftigt för fiskar så även om största delen av svavelvätet pumpats upp kanske det fanns nog kvar för att ta död på fisken, detta är bara en teori så jag kan va helt ute å cyklar men som Kjell tror jag inte på koppar för det är nog en långsammare död.

                Kommentar

                • Hawkmoon
                  • February 2005
                  • 268

                  #9
                  Verkligen trist
                  En liten fråga bara, du skrev "Satte i inkört filter (ej ursköljt)", vad är det för filter? (inner/ytter) och hur länge hade det varit ur drift, d.v.s inte syresatt?

                  Det behöver ju inte vara orsaken men vore intressant att veta, förmodligen är det brunsvattnet som spökar

                  Mvh
                  Hawkmoon
                  190L Trigon SA Powered by Co2
                  112L Snäcklekare
                  Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Inte heller jag är brunnexpert, men det finns väl 2 typer av brunnar. Dels den vanliga som max. brukar vara 5-10 meter djup. Denna fylls ju kontinuerligt på med grundvatten. Problemet med dessa är ju att de ibland kan sina eftersom grundvattenet kan sjunka vid långa torrperioder.
                    Därför borrar man ofta idag djupvattenbrunnar och då borrar man kanske 50-100 meter neråt tills man kommer till en stor grundvattenåder. Det blir ju då inte en brunn i vanlig mening utan den bara ett rör som är tillräckligt stort för att man skall kunna pumpa upp vattnet.

                    I bägge fallen omsätts det ju mycket vatten så att vattnet i själva brunnen skulle bli dåligt av att inte ha använts en tid tror jag inte riktigt på.
                    Vad som däremot kan hända är att något djur har fallit ner i brunnen och gjort vattnet dåligt. En större risk är ju att grundvattnet i sig drar med sig något - det kan t.ex. dra med sig metaller från omgivande berg, det kan dra med sig konstgödsel och liknande saker som använts på omgivande jordbruksmarker. det senare är t.ex. rätt vanligt i Danmark, som är platt och innehåll många jordbruk.
                    Risken för alla dessa saker är självfallet mycket högre om man har en vanlig brunn som ju ligger mycket ytligare.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • bong
                      • November 2008
                      • 1087

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lenita
                      Nja, jag är lite osäker på hur du menar. En bra brunn är ju svår att tömma, vilket är bra ur människosynpunkt. Det är ju grundvatten som fylls på kontinuerligt (så här års i alla fall, med allt regnet). Vi har ju bott här ett tag innan fiskarna fick komma hit, vilket innebär att att vi tvättat, diskat och städat innan dess... Lite trädgårdsarbete har också hunnits med.
                      Men att tömma brunnen... det krävs ganska mycket för att göra det. Och tur är väl det.
                      Nu menade jag ju inte tömma hela brunnen Men det borde runnit till ordentligt om ni bott där ett tag. Det som kjell pratar om påminner mig om när jag hyrde ett hus på landet för ett gäng år sen. Där fanns både en grävd och en borrad brunn. Bonden varnade mig för att dricka vatten från den grävda för att det var inte att lita på. Han förklarade varför men det har jag tyvärr glömt (kan ha varit något speciellt med just den brunnen)
                      3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                      http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                      Kommentar

                      • Lenita
                        • June 2003
                        • 850

                        #12
                        Jag är inte heller någon brunnsexpert, men lite vet jag. Jag är ju uppvuxen på landet och vi hade en grävd brunn som riskerade att sina på sommaren, trots det hade vi akvarium och de fiskarna mådde väl hyfsat (förutom då att vi barn brukade ta ut dom i bassängen på sommaren och kanske matade lite väl friskt ibland). Vattenkvaliteten påverkades inte av mängden vatten utan kvaliteten på grundvattnet. En gammal brunn kan bli dålig, likaväl som en nyborrad brunn kan vara otjänlig. Filtrering använder man för att t.ex. få bort svavel etc, men det behövs inte om vattnet är friskt.

                        Angående mitt filter så är det ett ytterfilter, Eheim professional 2. Det tog kanske max två timmar från det kopplades ur till att det var inkopplat igen- det kan ha varit för länge, men jag tror inte att det har påverkat.
                        Jag hoppas att jag får svar på vad som kan vara fel i och med vattenproverna, annars måste det ju vara något fel i min hantering...
                        Vi har egentligen tillgång till två brunnar här i huset. En grävd brunn som även bondgården mittemot använder till att vattna sina kossor med, och en borrad brunn som är nyare. Vi använder den borrade brunnen i huvudbyggnaden och den grävda i "lillestugan".
                        Kjell har en god tanke där med gödsel, det kan ha hänt eftersom vi är omgivna med betesmark som gödslas med kopiss. Det borde inte läcka ner i vår brunn, men det kan ju ha hänt. Vattentestet bör ge svar på det.
                        ____________________________________
                        Pax vobiscum!

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Osmosfilter bör ju fungera ypperligt, lär ta den mesta skiten iaf. ett alternativ istället för att lägga ner hobbyn om du inte får reda på vad det varit som tog kål på fisken och lyckas bli av med det.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lenita
                            Jag är inte heller någon brunnsexpert, men lite vet jag. Jag är ju uppvuxen på landet och vi hade en grävd brunn som riskerade att sina på sommaren, trots det hade vi akvarium och de fiskarna mådde väl hyfsat (förutom då att vi barn brukade ta ut dom i bassängen på sommaren och kanske matade lite väl friskt ibland). Vattenkvaliteten påverkades inte av mängden vatten utan kvaliteten på grundvattnet. En gammal brunn kan bli dålig, likaväl som en nyborrad brunn kan vara otjänlig. Filtrering använder man för att t.ex. få bort svavel etc, men det behövs inte om vattnet är friskt.

                            Angående mitt filter så är det ett ytterfilter, Eheim professional 2. Det tog kanske max två timmar från det kopplades ur till att det var inkopplat igen- det kan ha varit för länge, men jag tror inte att det har påverkat.
                            Jag hoppas att jag får svar på vad som kan vara fel i och med vattenproverna, annars måste det ju vara något fel i min hantering...
                            Vi har egentligen tillgång till två brunnar här i huset. En grävd brunn som även bondgården mittemot använder till att vattna sina kossor med, och en borrad brunn som är nyare. Vi använder den borrade brunnen i huvudbyggnaden och den grävda i "lillestugan".
                            Kjell har en god tanke där med gödsel, det kan ha hänt eftersom vi är omgivna med betesmark som gödslas med kopiss. Det borde inte läcka ner i vår brunn, men det kan ju ha hänt. Vattentestet bör ge svar på det.
                            Om så är fallet så bore du väl ha höga ammonium/nitrat värden??
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            • Lenita
                              • June 2003
                              • 850

                              #15
                              Jo det är sant, tänkte inte på det. Men det kan kanske finnas annan skit som runnit ner...?
                              ____________________________________
                              Pax vobiscum!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...