Vattenbyte i göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Vattenbyte i göteborg

    Jag har hört talas om att man tillsätter klor i vattnet och att det kan vara farligt för fiskarna, har även hört att man kan vädra ut detta genom att spola me duschen och samla vatten i hink, funderar på om någon har koll på hur detta är i göteborg?

    bor ute på hisingen vid herkulesgatan om det spelar någon roll. Har försökt se om jag kunnat hitta något på nätet men finner inget riktigt vettigt.

    I min värld ska det vara enkelt med vattenbyte, en trädgårdslang från kranen till akvariet och en slang åt andra hållet fast jag kanske måste omvärdera det, säg att det är 450 liter vatten i karet och man ska byta 20 procent, det är många hinkar vatten?

    Även det här med metaller i vattnet, måste jag använda vattenberedningsmedel eller är det för proffsen?, kan jag ta vatten som är 20 grader direkt från kranen till burken?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    Ursprungligen postat av Lellel2
    Jag har hört talas om att man tillsätter klor i vattnet och att det kan vara farligt för fiskarna, har även hört att man kan vädra ut detta genom att spola me duschen och samla vatten i hink, funderar på om någon har koll på hur detta är i göteborg?

    bor ute på hisingen vid herkulesgatan om det spelar någon roll. Har försökt se om jag kunnat hitta något på nätet men finner inget riktigt vettigt.

    I min värld ska det vara enkelt med vattenbyte, en trädgårdslang från kranen till akvariet och en slang åt andra hållet fast jag kanske måste omvärdera det, säg att det är 450 liter vatten i karet och man ska byta 20 procent, det är många hinkar vatten?

    Även det här med metaller i vattnet, måste jag använda vattenberedningsmedel eller är det för proffsen?, kan jag ta vatten som är 20 grader direkt från kranen till burken?
    Ännu en boende på Herkulesgatan här, jag har alltid kört med slang till mina sötvattenskar, rakt från kranen, kallvatten... i stort sett älla kommuner klorerar sitt kranvatten i mindre eller större utsträckning... dock försvinner kloret fort, det som är värre risk är fällsalter och kloramin...

    Vill man vara lite mer safe på att inget skit kommer från rören kan man ju ta en dusch innan...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Jaaa, en dusch varannan vecka ska jag nog kunna klämma in :P

      Då får det nog bli så, rakt ur kranen men en 38 graders dusch innan. Har du något bra tips på vilken koppling som passar för en vanlig badrumskran, eventeullt en sån man kan skruva fast istället för duschmunstycket?

      annars något man kan fästa på en helt vanlig badrumskran?
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        I Götet rekommenderar jag nog att man använder vattenberedningsmedel också. Man tillsätter klor, men även andra tillsatser som ihop med kloret kan forma kloramin senare.
        Gardena har kopplingar med adaptrar som passar de flesta kranar.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • dhuron

          • March 2007
          • 119

          #5
          jag använder biltema 14-011 men det beror ju på vilken modell på kran du har. Titta även på biltema 14-023

          /Tobbe

          Kommentar

          • Freddan!
            • January 2008
            • 163

            #6
            Jag låter slangen stå på full fräs med varmvatten rakt i badkaret medans jag tömmer akvariumet. sedan justerar jag in lagom bra temp på vatten och fyller på.
            Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

            Kommentar

            • travianplayer
              • October 2009
              • 1201

              #7
              man behöver inte temperera vattnet har jag hört jag gör inte det iaf och det triggar väll igång leklusten på fiskarna!
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                vissa fiskar mår bra av lite svalare vatten. te.x om du har 27c och häller i kallt vatten så att det kanske blir 23c. 4 graders skillnad alltså, det kan vara upp-piggande för vissa fiskar. mina kopparbarber och siameserna älskar det, men mina guramis och mina indiska glasmalar blir väldigt nervösa och gömer sej oftast. dvärggurami som jag hade förut gillade det INTE, dom blev mycket stressade. och ibland sjuka
                Nu när jag byter vatten så svajjar tempen som mest mellan 1-2 grader och då till svalare vatten aldrig varmare.
                Så det är lite från fisk till fisk hur mycket tempen kan svajja.
                Sen det där med metaller och bakterier. jag tror att om kranen får gå högvarv nån minut så är ledningen "vädrad" från allehanda bakteriekolonier och utfällningar.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2877

                  #9
                  Har alltid kört med "en slang i" med vatten ett par grader under eller med samma temperatur som i akvariet, och "en slang ut". Har aldrig användt vattenberedningsmedel vid delvattenbyten och knappast heller vid nystart av akvarier. Har även jag kommunalt Gbg-vatten skall tilläggas och metoden har fungerat bra i mer än 30-år.

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #10
                    Tror inte det finns många vattenverk kvar som kör me klorgas, den typen av klor kan man gasa ur vattnet med ett duschmunstycke. Men just för att den är så lättflyktig så vill inte vattenverken använda den. Det är helt enkelt för osäkert att den täcker hela det kommunala ledningsnätet.

                    En betydligt vanligare bakteriedödare är kloramin. Den klorföreningen är mycke mera stabil och det tar runt ett dygn att bli helt ofarlig i ett akvarium.

                    Beroende på årstid, vattenbytemängd, fiskarnas känslighet är det ibland rätt att använda vattenberedningsmedel. Det finns flera aktiva ämne i medlen men vill man testa en snikvariant så testa askorbinsyra, det funkar rätt ok i de flesta kranvatten.

                    En annan variant är UV-ljus det knäcker kloret(oxiderar) ganska snabbt.
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • vetten
                      • May 2006
                      • 16

                      #11
                      har hört ifrån en zoohandlare att dom klorerar upp vattnet inför helgen i GBG(liten bemanning,gardering?)blev rekommenderad att byta mellan tis-tors och har gjort det sen dess(många år) och har aldrig haft problem bara att fylla på

                      Kommentar

                      Arbetssätt...