snabb fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    snabb fråga

    snabb fråga bara: ska precis genomföra ett vattenbyte och undrar om jag kan ta vatten med rätt temperatur rätt från kranen? Det ska vara ca 25 grader.
    Tidigare har jag tagit kallast möjliga vatten och kokat några liter för att uppnå rätt temp, men det är så jäkla omständigt.
    Har gjort detta för att jag har hört att det inte är bra med varmvatten som gått genom kopparledningar
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det är inte bra att ta varmvatten från kopparledningar sägs det

    Om du låter kranen rinna några minuter med ljummet vatten innan du istället tar ca 20 gradigt vatten så blir det mindre risk att du får avlagringar med dig till akvariet.
    Sen är det kanske inte helt fel med nåt vattenberedningsmedel ?
    Hur många liter ska du byta ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • snagge
      • September 2009
      • 101

      #3
      Ursprungligen postat av drd
      Det är inte bra att ta varmvatten från kopparledningar sägs det

      Om du låter kranen rinna några minuter med ljummet vatten innan du istället tar ca 20 gradigt vatten så blir det mindre risk att du får avlagringar med dig till akvariet.
      Sen är det kanske inte helt fel med nåt vattenberedningsmedel ?
      Hur många liter ska du byta ?

      30 liter av 110
      Men jag kan köra på min gamla taktik. Iskallt vatten kontra lite kokt. Det är inte SÅ jobbigt, men jobbigare än ljummet vatten Har vattenberedningsmedel också. Easy-Life Aquasafe. Det funkar att kötta i med PMDD va? Det står ju att det tar bort metaller menar jag...

      Kommentar

      • Peter Luths
        • November 2008
        • 32

        #4
        Hej
        Jag häller upp vattnet 1 dygn före vattenbytet och har en liten pump i som cirkulerar vattnet, har även en doppvärmare i så får jag rätt temp på vattnet. Vet ej om det tar bort metallerna i vattnet men för mig har det funkat bra.
        Använder inga vattenberedningmedel.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2891

          #5
          Har du kommunalt Gbg-vatten så finns det knappast någon anledning att inte bara köra med tempererat vatten direkt från kranen. Har alltid gjort vattenbyte på detta sätt och aldrig använt vattenberedningsmedel. Funderar på hur det skulle vara med vattenbyten för en zoo-affär ifall man skulle "trixa" med vattnet i hinkar o.dyl..

          Kommentar

          Arbetssätt...