Vattentemp. och filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yesska
    • July 2009
    • 140

    Vattentemp. och filter

    Jag undrar lite över detta med rätt temperatur på vattnet för spec. arter. Jag har läst div. böcker och även artbeskrivningar här och har hört en massa. Men det står och sägs lite olika.

    Jag har ett 160l kar med fjärilsciklider, kakaduaciklider, scalare, L-134, pansarmalar, kardinaltetror och otocinclus. Det är torv i ytterfiltret, samt "makaroner" och nått substrat som ser ut som små beiga kulor.
    I detta kar är temp. ca 28-29 grader. Är det för varmt?

    I mitt blivande malawikar, med innerfilet (powerhead 802) är det ca 26-27 grader. Funderar på att köpa ett ytterfilter även till detta kar.
    160l asien gurami projekt
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Ursprungligen postat av Yesska
    Jag undrar lite över detta med rätt temperatur på vattnet för spec. arter. Jag har läst div. böcker och även artbeskrivningar här och har hört en massa. Men det står och sägs lite olika.

    Jag har ett 160l kar med fjärilsciklider, kakaduaciklider, scalare, L-134, pansarmalar, kardinaltetror och otocinclus. Det är torv i ytterfiltret, samt "makaroner" och nått substrat som ser ut som små beiga kulor.
    I detta kar är temp. ca 28-29 grader. Är det för varmt?

    I mitt blivande malawikar, med innerfilet (powerhead 802) är det ca 26-27 grader. Funderar på att köpa ett ytterfilter även till detta kar.
    Jag skulle nästan med all säkerhet säga att det är för varmt i 160L karet för dom fiskarna som lever där nu. Om man kollar på zoopets artbeskrivningar så är i princip max tempen för dom flesta är max 26C och dom flesta andra klarar sig vid den temperaturen så jag råder dig att sänka den snarast annars så kommer fiskarna "brännas" och dö i förtid (allt detta är baserat på det jag har hört här på zoopet)

    Kommentar

    • Yesska
      • July 2009
      • 140

      #3
      Fixat. Kollade upp det jag med. Så temp kommer snart ligga på 26-27 grader.
      160l asien gurami projekt

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av Yesska
        Fixat. Kollade upp det jag med. Så temp kommer snart ligga på 26-27 grader.
        Vad bra till det blivande malawi karet så beror ju tempen på vad fiskarna trivs i. Jag försöker bara skaffa fiskar som håller sig runt samma pH, temperatur osv så att ingen fisk måste bo i en miljö den inte trivs i för att dom andra fiskarna ska ha det bra. Det är mitt tips till dig

        Kommentar

        • Yesska
          • July 2009
          • 140

          #5
          Tanken är golden, röd zebra och nån blå mbuna. Det blir ett sk biotop-akvarium. Så har jag försökt göra i 160l karet också.
          160l asien gurami projekt

          Kommentar

          Arbetssätt...