Missfärgning vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sötvatten
    • March 2009
    • 31

    Missfärgning vid vattenbyte

    Hej har har ett problem med mitt stora kar, 1500 liter, har inga rötter eller liknande, bra filtrering, men vid varje vattenbyte blir vattnet i karet brungult och väldigt grumligt? 2 st 2080 och 1 2260 sköter filtreringen, men ändå uppstår detta fenomen, någon som har nån teori om vad det kan bero på? Det lätter efter några dar, men då är det ju snart dags att byta igen och allt startar om. :-(
  • Erik.M
    • August 2009
    • 144

    #2
    Är det vattnet du häller i inte riktigt rent?
    Mvh Erik.M

    Kommentar

    • sötvatten
      • March 2009
      • 31

      #3
      Jo det är färskt kranvatten.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        hmm vad konstigt. låter nästan som om det nytillsatta vattnet bildar nån slags fällning med det gamla vattnet eller nått annat i akvariet. Använder du dig av nått vattenberedningsmedel tex. easy life?
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • sötvatten
          • March 2009
          • 31

          #5
          Nej ingenting, ja det verkar som nån typ av reaktion ujppstår. Blir inte klok på detta, dom andra karen händer det ingenting i, och det är samma vatten jag fyller på med. Visst kan det säkert ordnas med nån typ av klarningsmedel, men det skulle vara oerhört intressant att veta vad det är.

          Kommentar

          • CuRSeD
            • April 2009
            • 186

            #6
            Ursprungligen postat av sötvatten
            Nej ingenting, ja det verkar som nån typ av reaktion ujppstår. Blir inte klok på detta, dom andra karen händer det ingenting i, och det är samma vatten jag fyller på med. Visst kan det säkert ordnas med nån typ av klarningsmedel, men det skulle vara oerhört intressant att veta vad det är.

            Fyller du på med iskallt vatten eller med ljummet? har man ljummet vatten så blir det ju jämt grumligt, dock bara under en kortare tid.
            Annan tanke kan ju vara att du fyller på för hastigt att du rör upp smuts och partiklar ifrån bottensubtratet?

            Kommentar

            • sötvatten
              • March 2009
              • 31

              #7
              Fyller i lite försiktigt så det rör inte upp något, men du har rätt i att det jag började göra när detta uppstod, var att jag fyllde på med tempererat vatten...hmm kanske kan vara det?

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Mystiskt som attans ju, har inte läst om nåt liknande vad jag kan minnas nånstans.
                Har aldrig drabbat mig här nån gång nånsin.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • sötvatten
                  • March 2009
                  • 31

                  #9
                  Ja riktigt mystiskt faktiskt, har idag hällt i klarningsmedel och det verekar funka fint. Får se i helgen när det blir dags för vattenbyte igen, får hålla tummarna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...