Tetra KH-test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    Tetra KH-test

    Halloj!

    Införskaffade ett tetra KH-test för ett tag sedan: http://www.tetra-fish.com/sites/tetr...d=1276&cid=244

    Det jag inte förstår är vilken färg som betyder vad. Jag slänger i 5ml vatten, och enligt den tyska instruktionen skall jag tillsätta en droppe av medlet, men jag vet inte vilken färg som står för vilken grad KH. Kan ytterst lite tyska(endast instruktioner på tyska,franska, holländska och nå mer språk), och det jag fick fram var då att allt från blå till gul verkade ok.

    Någon som vet vilken färg som står för vad? Själv fattar jag nada

    Verkar som att testet visar från 3dh - 10 dh, eller? och blå är alltså 3dh och gul är 10dh, eller? Fattar nada :O

    Mvh
    Stoffe
    Senast redigerad av Stoffe.B; 16 November 2009, 19:13.
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Det brukar vara så att tex. efter första droppen så bli vattnet gult sen kanske efter ex 5droppar så slår färgen om till blå, då betyder det att KH är 5! så funkar mina tester iallafall..
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Det brukar vara så att tex. efter första droppen så bli vattnet gult sen kanske efter ex 5droppar så slår färgen om till blå, då betyder det att KH är 5! så funkar mina tester iallafall..
      Men det verkar ju konstigt, då kan du väl bestämma vilket kh du har själv? 3 droppar så får du grönt, eller?
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Mitt test från JBL är att vattnet ska bli från blått till orange/gult och man räknar X antal droppar det tar = vilket kH man har. Jag måste ta 5 droppar för att det blir orange/gult vilket betyder att mitt kH är 5 (om jag har inte fattat helt totalt fel)

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av Stoffe.B
          Men det verkar ju konstigt, då kan du väl bestämma vilket kh du har själv? 3 droppar så får du grönt, eller?
          Har kollat på instruktionen och så här är det!
          Gh testet slår om från rött till grönt
          Kh testet slår om från blått till gult

          Du utför testet så här: skölj teströret flera ggr i akvarievattnet sen fyller du det med 5ml vatten, ta KH testflaskan och så räknar du dropparna som du häller i röret, när det slår om från blå till gul och har du då droppat tex fem droppar så är KH 5 eller 3 droppar så är KH 3!

          Gör likadant med GH testet enda skillnaden är att där slår det om från rött till grönt
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Stoffe.B
            • November 2007
            • 459

            #6
            Ursprungligen postat av Andrém
            Mitt test från JBL är att vattnet ska bli från blått till orange/gult och man räknar X antal droppar det tar = vilket kH man har. Jag måste ta 5 droppar för att det blir orange/gult vilket betyder att mitt kH är 5 (om jag har inte fattat helt totalt fel)
            Ursprungligen postat av åheim
            Har kollat på instruktionen och så här är det!
            Gh testet slår om från rött till grönt
            Kh testet slår om från blått till gult

            Du utför testet så här: skölj teströret flera ggr i akvarievattnet sen fyller du det med 5ml vatten, ta KH testflaskan och så räknar du dropparna som du häller i röret, när det slår om från blå till gul och har du då droppat tex fem droppar så är KH 5 eller 3 droppar så är KH 3!

            Gör likadant med GH testet enda skillnaden är att där slår det om från rött till grönt

            Aha, men nu är jag helt med och förstår Tack för den utförliga förklaringen
            54L ---------
            222L

            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

            Kommentar

            Arbetssätt...