Gruset luktar tändvätska!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beckius
    • November 2009
    • 7

    Gruset luktar tändvätska!!!

    Har startat upp ett nytt akvarium på 126 L. Det har varit igång med grus och växter, stenar och en rot i ca en vecka. Alla värden var bra idag förutom hårdheten på vattnet som jag fick salt för i djuraffären. Jag har inga fiskar i än.

    Men det luktar tändvätska i nya akvariet!!! Det kommer från gruset, kan det lukta så? Det är köpt i djuraffären, tvättat tre gånger samt kokat. Är det något fel? Har haft i Aqua Safe, Easy Balance och Easy Life.

    I en affär sa dom att det kan lukta så efter processen de använder för att bryta gruset och att det inte var farligt. Men jag skulle prova med några fiskar i början för att vara säker... I en annan tyckte dom att det lät konstigt och tyckte jag skulle byta 50 % av vattnet och se om det luktade mindre.

    Någon som har erfarenhet av detta?
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Om det ar en olja sa luktar valdigt lite ganska mycket...

    Fyller du pa vatten och du far en oljehinna da skall du vara orolig, inte annars..

    Alktivt kol funkar ocksa

    Kommentar

    • beckius
      • November 2009
      • 7

      #3
      Gruset luktar tändvätska!!!

      Tack för svar!

      Jag tycker mig inte se någon oljehinna i akvariet...
      Kanske jag kan släppa över några fiskar snart och prova...

      Kommentar

      • beckius
        • November 2009
        • 7

        #4
        Gruset luktar tändvätska!!!

        Läste lite gamla trådar. Någon hade varit med om att det nystartade akvariet luktade bensin och hade använt samma grus som jag, engelsk sjösten. Fick rådet att kolla nitriten, byta vatten, de pratade även om sumpgas och ammonium.

        Jag hade alla värden bra (förutom hårdheten då )och det kan väl inte bli sådana ämnen i ett vatten utan fiskar?

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Personligen skull jag bara satta i 1-2 vaxter, byta 50 % vatten efter 1 dag, vanta ytterligare en dag och slappa i en eller tva sma fiskar. (i ditt fall ar det bast sa, bara for att va pa sakra sidan)

          Efter sedan ytterligare 1-2 veckor byta 30% av vattnet och tillsatta 1 tsk salt per 100 L vatten plus dina egentliga uppstartsfiskar

          Jag hade skippat testerna ( OK en chech med termometern kanske kan vara pa plats dock)
          Senast redigerad av Xul; 13 November 2009, 13:36.

          Kommentar

          • GöranE
            • November 2008
            • 735

            #6
            Jag skulle släppa i en provfisk. Sanden kan ju vara förorenad.
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

            Kommentar

            • beckius
              • November 2009
              • 7

              #7
              Gruset luktar tändvätska!!!

              Jag smakade på vattnet... Ser ingen oljehinna och det smakade inte något. Pratat med fler djuraffärer och de sade att jag skulle prova med någon fisk. Vågade inte byta något vatten ifall jag stör de bakterier som redan kommit igång men det kanske var dumt...

              Har faktiskt släppt i små provfiskar. De har simmat där ett dygn, äter och verkar må bra, än så länge... Och vattnet luktar mindre! Har haft alla luckor öppna på vädring igen. Hade i bara lite salt för plötsligt visade mitt test att hårdheten var rätt bra. (?)

              Temperaturen är 22,5 grader.

              Tack för alla råd iallafall!

              Kommentar

              • mrtux
                • November 2009
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av beckius
                Jag smakade på vattnet... Ser ingen oljehinna och det smakade inte något.


                Hehe, ok.

                Är det nyttigt att smaka på det? Tänker på alla preparat man har i akvariumet som du nämnde.

                Gick det bra med firrarna? Mitt är också nystartat och tomt.

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Ursprungligen postat av mrtux
                  Hehe, ok.

                  Är det nyttigt att smaka på det? Tänker på alla preparat man har i akvariumet som du nämnde.

                  Gick det bra med firrarna? Mitt är också nystartat och tomt.

                  Kan fiskarna leva i det kan man nog dricka det
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...