Hur mycket beredningsmedel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Humlan81
    • October 2009
    • 30

    Hur mycket beredningsmedel?

    Ska göra ett vattenbyte nu tänkte jag, men då slog det mig angående beredningsmedel..
    Jag har Sera Nitrivec och Sera Aquatan.
    Enligt Nitrivec-flaskan ska det doseras 10ml / 25 liter vatten vid vattenbyte, och enligt Aquatan-flaskan 5ml / 20 liter vatten.

    Frågan är då om det ska beräknas på HELA karets vattenmängd (85lit.) eller
    bara de nya litrarna vatten som bytts ut?
    Det borde ju finnas kvar i det "gamla" vattnet tycker jag, eller är jag helt fel ute?
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    sera Nitrivec och sera Aquatan är till helt olika saker.
    du beräknar endast det utbytta vattnet när det gäller aquatan
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Humlan81
      • October 2009
      • 30

      #3
      Okej. Behöver jag använda båda preparaten vid vattenbytet då tro?

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Humlan81
        Okej. Behöver jag använda båda preparaten vid vattenbytet då tro?
        Om du inte har Nitrit i karet så behövs inget Nitrivec.

        Har du Nitrit så måste du kolla det dagligen tills det försvinner och då är det vattenbyte + båda medlen du häller i
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Humlan81
          • October 2009
          • 30

          #5
          Ursprungligen postat av rödtoppen
          Om du inte har Nitrit i karet så behövs inget Nitrivec.

          Har du Nitrit så måste du kolla det dagligen tills det försvinner och då är det vattenbyte + båda medlen du häller i
          Och om jag inte har Nitrit så ska endast Aquatan hällas i? Eller kan jag skippa det också?

          Kommentar

          • icefudge
            • August 2009
            • 177

            #6
            Ursprungligen postat av Humlan81
            Och om jag inte har Nitrit så ska endast Aquatan hällas i? Eller kan jag skippa det också?
            aquatan skall i vid varje byte!
            Malar is the shit

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Har själv aldrig använt aquatan!

              Kommentar

              • Humlan81
                • October 2009
                • 30

                #8
                Gaahh! Kan ni inte vara eniga istället?! Skulle vara mycket lättare..

                Nästa fråga, salt eller ej? Hur mycket? Har Guppy, Black Molly och Ancistrus i karet som är 85 lit..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Inget det heller.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Humlan81
                    Gaahh! Kan ni inte vara eniga istället?! Skulle vara mycket lättare..

                    Nästa fråga, salt eller ej? Hur mycket? Har Guppy, Black Molly och Ancistrus i karet som är 85 lit..
                    Vad har du hört att du ska hälla i salt i akvariet? Utav intresse.

                    Kommentar

                    • Humlan81
                      • October 2009
                      • 30

                      #11
                      Ursprungligen postat av Andrém
                      Vad har du hört att du ska hälla i salt i akvariet? Utav intresse.
                      Har läst i flera trådar här på Zoopet där man rekommenderar ha i en skvätt salt (typ 1dl/100lit vatten har jag för mig), det "ska" vara bra för det mesta..
                      Enligt dessa kan det funka tom. funka på några sjukdomar, typ vita prick och någon mer som jag ej kommer ihåg. Någon menar att man kunde älla i salt om en fisk börjar se lite vissen ut.

                      Det verkar dock råda helt skilda meningar om man ska ha salt eller ej i vattnet, därav min fråga..

                      Kommentar

                      • Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

                        #12
                        Ursprungligen postat av Humlan81
                        Har läst i flera trådar här på Zoopet där man rekommenderar ha i en skvätt salt (typ 1dl/100lit vatten har jag för mig), det "ska" vara bra för det mesta..
                        Enligt dessa kan det funka tom. funka på några sjukdomar, typ vita prick och någon mer som jag ej kommer ihåg. Någon menar att man kunde älla i salt om en fisk börjar se lite vissen ut.

                        Det verkar dock råda helt skilda meningar om man ska ha salt eller ej i vattnet, därav min fråga..
                        Salt häller du bara i om du har sjuka/stressade fiskar eller nitrit, och du ska inte ha i nytt salt vid varje vattenbyte. Sen är det ju lite olika vad för fisk man har om det är lämpligt att hälla i salt eller inte.

                        Det är iaf så som jag fattat det, så jag skulle säga att du inte behöver ha i något nytt salt om dina fiskar verkar må bra. Du vill ju inte att vattnet ska bli för salt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...